میزان بروز پره اکلامپسی و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به مرکز فوق تخصصی آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پره اکلامپسی سومین علت مرگ و میر مادران در دنیا است. علی رغم تحقیقات فراوان، اتیولوژی آن ناشناخته باقی مانده است. شناسایی بروز این اختلال و عوامل خطر آن در مناطق مختلف می تواند در تشخیص، درمان و پیشگیری از عوارض آن مفید باشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان بروز پره اکلامپسی و عوامل مرتبط با آن در زنان بستری در بخش های زنان و زایمان انجام شد.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی- مقطعی پرونده 572 زن باردار با حاملگی پرخطر مراجعه کننده به بخش های زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان طی ماه های فروردین تا اسفند 1392 با استفاده از چک لیست معتبر بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 صورت گرفت.
یافته ها
از کل پرونده های بررسی شده 43 مورد شناخته شده ی پره اکلامپسی و 17 مورد اکلامپسی بود. بروز پره اکلامپسی در بازه ی زمانی مورد نظر 7/51 درصد و اکلامپسی 2/97 درصد بود. میانگین سنی مادران بستری به دلیل پره اکلامپسی 29/11 سال بود. 55/8 درصد مادران در دامنه سنی 26-35 سال قرار داشتند. 5 درصد از مادران سابقه ی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و 28/3 درصد از آنان سابقه ی ابتلا به پرفشاری خون داشتند.
نتیجه گیری
بستری شدن مادران به علت پره اکلامپسی در بین سایر مشکلات جدی بارداری از درصد بالایی برخوردار بود. همچنین شیوع سنی برای پره اکلامپسی در جمعیت مورد مطالعه با آمارهای جهانی تفاوت چشمگیری را نشان داد که نیازمند بررسی های بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!