مقایسه تاثیر تن شویه با آب ولرم و گل ختمی بر کاهش درجه حرارت بدن کودکان بستری در مرکز آموزشی - درمانی شهدا قائن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تب مهم ترین علت مراجعه کودکان به مراکز بهداشتی و درمانی محسوب می شود. کنترل تب در کودکان به منظور پیشگیری از تشنج حائز اهمیت است. برای کنترل تب راه های دارویی و غیردارویی وجود دارد. از جمله راه های غیر دارویی می توان به تن شویه با آب ولرم و گل ختمی اشاره کرد. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر تن شویه با آب ولرم و گل ختمی بر کاهش درجه حرارت بدن کودکان 6 ماهه تا 12 ساله انجام شده است.
روش
این پژوهش، یک مطالعه تجربی است که در سال 1395 انجام شد. جامعه مورد مطالعه کودکان 6 ماهه تا 12 ساله تب دار بستری در مرکز آموزشی- درمانی شهدا واقع در شهر قائن بود. 46 کودک به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. نتایج مداخلات در پرسش نامه پژوهشگر ساخته ثبت شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و کای اسکوئر با سطح معنی داری (P<0/05) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از تن شویه با گل ختمی، دمای بدن را با سرعت بیشتری نسبت به تن شویه با آب ولرم کاهش داد. به گونه ای که در گروه آزمون، پس از 30 دقیقه از انجام مداخله دمای بدن بیش از 52 درصد کودکان به دمای مد نظر پژوهشگر (37/5 درجه سانتی گراد) رسید. این در حالی است که در گروه کنترل، طی همین مدت، تنها دمای بدن 21.73 درصد از کودکان به دمای (37/5 درجه سانتی گراد) رسید. هم چنین نتایج نشان داد که تب در مدت 45 دقیقه، در تمامی کودکان گروه آزمون کاهش یافته بود ولی در گروه کنترل، پس از این زمان، تب هنوز در (34.79 درصد) از کودکان وجود داشت .
نتیجه گیری
اگر چه تن شویه کردن کودک با گل ختمی و آب معمولی ولرم، در کاهش دمای بدن کودک موثر است، ولی استفاده از گل ختمی، دمای بدن کودکان را با سرعت بیشتر و نوسانات زمانی کمتری به حد طبیعی رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!