بررسی نقش عملکرد خانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
خانواده یکی از مهمترین عناصری است که در شکل گیری شخصیت انسان نقش دارد. منبع یا مکان کنترل یکی از ویژگی های شخصیتی که تاثیر مهمی بر رفتار افراد، شکل گیری و توانایی انسان در کنترل شرایط و رویدادهای محیطی می گذارد. این مطالعه با هدف « بررسی نقش عملکردخانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان » انجام شد.
روش
این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی و نمونه ی پژوهش شامل 355 نفر از دانش آموزان دبیرستانی دختر مقاطع اول و دوم که درسال تحصیلی 1393-1394در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش شامل مشخصات جمعیت شناختی، ابزارهای سنجش خانواده مک مستر(FAD) ومنبع کنترل چند وجهی لونسون بود، پایایی سنجش خانواده با ضریب آلفای 0/93 و منبع کنترل چندوجهی با کودریچاردسون برای هر یک از مقیاس های درونی، افراد قدرتمند و شانس به طور جداگانه بین 52/.،71/. و 68/. در مطالعات مشابه مورد تایید قرار گفت.
یافته ها
آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد در بین حیطه های عملکرد خانواده، حیطه های نقش(B=2/49،p=0/03) و واکنش عاطفی(B=-2/44،p=0/03) نقش پیش گویی کننده درنمره کنترل درونی دارد،ابعادعملکردخانواده نقش پیش بینی کننده در نمره کنترل بیرونی ندارند.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر آن است عملکرد خانواده اکثریت واحدهای مورد مطالعه در حد متوسط بوده و در میان ابعاد بررسی شده، ابعاد کنترل رفتار ،واکنش عاطفی و ایفای نقش عملکرد بهتری داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!