اندازه گیری اپکس مولر سوم برای تخمین سن تقویمی افراد بالای 18 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دندان‌پزشکان قانونی، متخصصان مناسبی هستند برای پاسخ‌دادن به این پرسش سرنوشت‌ساز که «آیا فرد به سن قانونی رسیده است یا خیر؟» و گاه از سوی قانون مخاطب قرار می‌گیرند. در این راستا استفاده از یک روش کارآمد در اولویت قرار می‌گیرد. به همین سبب در این تحقیق، با هدف استفاده از دندان مولر سوم در تعیین حد آستانه تمایز میان افراد 18 سال یا بیشتر، افرادی مطالعه شدند که کمتر از 18 سال دارند.

روش بررسی

رادیوگرافی‌های پانورامیک 150 فرد سالم 14 تا 23 ساله به صورت تصادفی انتخاب شد. جهت بررسی نمونه‌ها به روش کمریر شاخص بلوغ مولر سوم (third molar maturity index- I3M) سمت چپ به این صورت محاسبه شد: فاصله بین دیواره داخلی ریشه‏‌ها جداگانه حساب و با هم جمع شد. سپس مجموع اندازه‌‏ها با تقسیم کردن به طول دندان، نرمالیزه گردید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SAS و با استفاده ازProc Logistic مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌ها

در صورتی که فرد شاخص بلوغ مولر سوم برابر یا کمتر از 0/01 داشته باشد، سن او 18 سال یا بیشتر است. در صورتی که شاخص بلوغ مولر سوم فرد بیشتر از 0/01 باشد، می‌توان با استفاده از معادله محاسبه شده در این تحقیق، درصد احتمال داشتن حداقل 18 سال را به‌دست آورد. نتایج، بیانگر بی‌تاثیر بودن جنسیت بر مدل بود.

نتایج

محاسبه شاخص مولر سوم روشی کاربردی است که می توان در تخمین سن افراد ایرانی استفاده کرد. درصد هماهنگی 89/3 و معیار C90 درصد نشان داد که این روش در تشخیص سن 18 سالگی دقیق است.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!