بررسی تاکسونومیک زیرجنس Hym.: Braconidae، Aphidiinae) Pauesiella Sedlag & Starý، 1980) در منطقه پالئارکتیک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های کمیاب زیرجنس Pauesiella Sedlag & Starý از جنس Pauesia Quilis در منطقه پالئارکتیک مورد بازبینی تاکسونومیک قرار گرفتند. این زنبورها پارازیتویید اختصاصی شته های جنس Cinara Curtis روی گونه های مختلف سوزنی برگان در مناطق انتشار بومی یا فضای سبز شهری هستند. نمونه های مورد بررسی با نگهداری و پرورش شته های میزبان و یا با استفاده از تله مالیز جمع آوری شدند. محدوده جغرافیای زیستی این مطالعه از اروپا تا شرق روسیه (خاور دور) گسترده بوده و در برگیرنده برخی کشورهای آسیای مرکزی و غربی نیز می باشد. بررسی تاکسونومیک و افتراق گونه ها بر اساس خصوصیات مرفولوژیک مهم شامل، بندهای شاخک، رگ بندی بال جلو، پروپودئوم، ساقه و غلاف تخمریز صورت گرفت. بر اساس این مطالعه چهار گونه بسیار نزدیک شامل Pauesia hazratbalensis Bhagat، 1981، Pauesia kunashirensis Davidian، 2007، Pauesia sachalinensis Davidian، 2007 وPauesia spatulata Sedlag & Starý، 1980 در این زیرجنس شناسایی و اعتبار هر یک از گونه ها بر اساس خصوصیات افتراقی تثبیت و کلید شناسایی ارایه شد. همچنین توصیف مختصر هر یک از گونه ها مبتنی بر تصاویر میکروسکوپی از جزییات ریخت شناسی خارجی تهیه شد. گونه P. hazratbalensis برای اولین بار از کشور ازبکستان گزارش می شود. این گونه در نوار شمالی از مرکز تا شرق رشته کوه البرز و در نواحی مرکزی ایران (کرمان) نیز انتشار دارد. گونه P. spatulata نیز برای اولین بار از روسیه (اورال) گزارش می شود. با توجه به اهمیت اقتصادی و ارزش زینتی سوزنی برگان، به نظر می رسد محدوده انتشار این گونه ها با جابجایی گیاه و شته میزبان در حال گسترش می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!