مقایسه اثرات آنتی اکسیدانی عصاره های آبی- الکلی زردچوبه و سیاه دانه با ویتامین ث بر شاخص های آسیب اکسیداتیو کلیه موش صحرایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سیاه دانه دارای اثرات قابل توجهی در سیستم های زیستی می باشد و زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی موجب کاهش تنش اکسیداسیون ناشی از دیابت بر شبکیه چشم موش صحرایی دیابتی می شود. این مطالعه با هدف مقایسه اثرات عصاره هیدروالکلی زردچوبه و سیاهدانه بصورت جداگانه و توام با ویتامین ث بر پارامترهای آسیب اکسیداتیو کلیوی موش صحرایی انجام شد.
روش ها
40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار بطور تصادفی به پنج گروه 8 تایی بدین شرح تقسیم شدند: شاهد آب آشامیدنی و گروه های مداخله شاهد مثبت، ویتامین ث 100 میلی گرم برکیلوگرم، سیاهدانه 200 میلی گرم برکیلوگرم، زردچوبه 1000 میلی گرم برکیلوگرم و عصاره توام زردچوبه و سیاهدانه به ترتیب 1000 و 200 میلی گرم برکیلوگرم حل شده در آب آشامیدنی در طول 35 روز مطالعه دریافت کردند. در پایان بافت کلیه از نظر مارکرهای اکسیداسیون- احیا مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
عصاره سیاهدانه (001/0>P)، زردچوبه و ویتامین ث (01/0>P) باعث کاهش میزان کراتینین و اوره سرم نسبت به گروه شاهد گردیدند. میزان تیول در گروه های ویتامین ث (001/0>P)، سیاهدانه، زردچوبه (05/0>P) و عصاره توام سیاهدانه و زردچوبه (01/0>P)و فعالیت SOD بافت کلیه در گروه های ویتامین ث و عصاره توام سیاهدانه و زردچوبه (01/0>P)به طور معنی داری از گروه شاهد بالاتر بود. میانگین غلظت MDA بافت کلیه در گروه های عصاره توام سیاهدانه و زردچوبه، عصاره سیاهدانه (001/0>P)و ویتامین ث (05/0>P) با میانگین غلظت MDA بافت کلیه در گروه شاهد کاهش نشان داد.
نتیجه گیری
استفاده از عصاره زردچوبه و سیاهدانه موجب بهبود قابل توجه استرس اکسیداتیوکلیوی شده که با اثرات ویتامین ث قابل مقایسه می باشد. اثرات بیشتر عصاره توام سیاهدانه و زردچوبه می تواند پیشنهادکننده هم افزایی عصاره توام سیاهدانه و زردچوبه در مقایسه با اثرات مجزای عصاره های سیاهدانه و زردچوبه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!