بررسی اثرات تغییر بیان ریز آر ان ای های سلولی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی در سلول های سرطانی سنگفرشی سر و گردن در سطح پروفیل بیان ژنی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس پاپیلوم انسانی(HPV)نقش مهمی در برخی از بدخیمی های انسانی ایفاء کرده و منجر به تغییر سطوح بیان نرمال ریز آر ان ای های سلولی می شود. در این مقاله اثرات چنین تغییراتی بر روی نمونه های تومور سرطانی سنگفرشی سر و گردن در سطح پروفیل ژنی بررسی شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی پروفیل بیان ژنی 36 نمونه تومور در دو گروه با و بدون ویروس مقایسه شدند. ژن های با بیان متفاوت در دو گروه از لحاظ توانایی تفکیک نمونه ها و نیز همپوشانی با دسته بندی های هسته شناسی ژنی سنجیده شدند. به علاوه، اثر اهداف سلولی تایید شده 11 ریز آر ان ای های سلولی گزارش شده بر روی پروفیل بیان ژنی نمونه های تومور با استفاده از آنالیز خوشه بندی سلسله مراتبی و آنالیز غنی سازی مجموعه ژنی بررسی گردید.
نتایج
بر خلاف آزمون های غیر نظارتی، ژن های استخراج شده با بیان متفاوت، مشتمل بر 47 و 7 ژن واحد به ترتیب با بیان افزایش یا کاهش یافته، به خوبی دو گروه تومور را در آنالیز خوشه بندی سلسله مراتبی تفکیک کرده (0/0001=P). این ژن ها و عمدتا در تنظیم چرخه سلولی نقش داشتد (0/05q-value≤). اهداف ریز آر ان ای های سلولی با بیان افزایش یافته در گروه توموری با ویروس غنی تر یافت شدند (0/05q-value≤). در بین ریز آر ان ای های سلولی بررسی شده، hsa-miR-155-5p و hsa-miR-221-3p به صورت معنی داری پروفیل بیان ژنی نمونه های تومور را تغییر دادند (0/05q-value≤).
نتیجه گیری
ویروس پاپیلوم انسانی با تغییر سطوح بیان ریز آر ان ای های سلولی می تواند بر روی پروفیل بیان ژنی سرطان سلول های سنگفرشی سر و گردن اثر گذارد. تایید نتایج این مطالعه با استفاده از روش های آزمایشگاهی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!