بررسی رفتار اطلاعاتی و اطلاع یابی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
افزایش روز افزون اطلاعات و پی بردن به ارزش و اهمیت آن در زندگی شخصی و حرفه‏ای افراد، معضل چگونگی دسترسی به اطلاعات را برای آنها به دنبال داشته و دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان مهارت‏های خاصی را طلب می‏نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعاتی و اطلاع‏یابی اینترنتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شناسایی اهداف و موانع اطلاع‏یابی آنها صورت گرفته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی (مقطعی) صورت گرفته است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را تمامی 366 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران (دانشکده پرستاری ساری وبهشهر) تشکیل می‏دهند (سرشماری). برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‏ساخته که در 5 بخش و 39 سوال طراحی شده، استفاده شده است. روایی پرسشنامه به تایید صاحب‏نظران و متخصصان حوزه رفتار اطلاعاتی و اطلاع‏یابی قرار گرفته و برای تایید پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، آمار توصیفی (میانگین وانحراف معیار)، آزمون‏ همبستگی و از نسخه 17 نرم‏افزار SPSS استفاده شده است.
نتایج
یافته ها نشان داد که انجام تکالیف درسی (فعالیت‏های آموزشی) با میانگین 05/4، اصلی‏ترین هدف دانشجویان مورد بررسی برای کسب اطلاعات مورد نیازشان بوده است. همچنین «کتاب‏های درسی» و «مجلات تخصصی» با میانگین 10/4 و 91/3 به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی و «موتورهای جستجوی عمومی» به عنوان اصلی‏ترین کانال دسترسی به اطلاعات شناسایی شده است. به علاوه دانشجویان پرستاری «مشکلات تجهیزات دانشگاهی» را به عنوان مهمترین مانع در اطلاع‏یابی خود ذکر کردهاند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
نتیجه گیری
دانشجویان پرستاری برای افزایش سطح کمی و کیفی اطلاعات مناسب و مرتبط با زندگی فردی، آموزشی و شغلی و حرفه‏ای خود نیاز به دریافت اطلاعات از طریق منابع و مجاری رسمی و معتبر دارند. برنامه ریزی و سیاست‏گذاری مناسب توسط مسئولان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جهت تسهیل آموزش دانشجویان به منابع اطلاعات با گسترش و افزایش مجاری و کانال‏های اطلاعاتی می‏تواند راهگشا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!