بررسی و ارزیابی صنعت احداث ساختمان های پیش ساخته بتنی با رویکرد توسعه پایدار با استفاده از تحلیل SWOT

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به رشد جمعیت کشور و افزایش تقاضای مسکن، استفاده از سیستم های ساختمانی صنعتی به منظور ارتقای کیفیت ساخت صنعتی سازی ساختمان، غیر قابل اجتناب است. در صورت حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان با استفاده از مدل علمی و کاربردی موثر، نه تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای فعلی جامعه وجود خواهد داشت، بلکه بر سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تاثیرات مثبت بسیاری خواهد گذاشت. صنعتی سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است. روش های متعددی برای تولید صنعتی ساختمان وجود دارد، که رایج ترین این روش ها، صنعت پیش ساخته به خصوص پیش ساخته بتنی است. توسعه صنعت احداث ساختمان های پیش ساخته بتنی در راستای صنعتی سازی ساختمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هدف از این مقاله شناخت وضع موجود این صنعت در کشورهای در حال توسعه و انطباق آن با معیارهای مرتبط با ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی توسعه پایدار برای گزینش و هدایت مسیر گسترش در راستای توسعه پایدار است. نتایج این تحقیق نشان می دهد، بتن پیش ساخته در مقایسه با بتن درجا، با توجه به شاخص های توسعه پایدار از مطلوبیت بالاتری به ترتیب در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار است. همچنین بتن پیش ساخته، می تواند فرصت های بیشتری جهت توسعه در کشور، پیش رو داشته باشد. در این مقاله، با استفاده از تحلیلSWOT با دو رویکرد متفاوت، علاوه بر شناسایی فرصت ها و تهدیدهایی که متوجه این صنعت است، راهبرد های مناسب برای توسعه، بهبود و ارتقای صنعت احداث ساختمان های پیش ساخته بتنی در کشور تدوین گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
603 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!