مطالعه ارتباط پلی مورفیسم ژن GFPT2 با خطر ابتلا به دیابت نوع 2

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت نوع 2 یکی از شایعترین بیماری های متابولیک است ویک اختلال پیچیده با زمینه ژنتیکی قوی میباشد که به طور موثری روی مرگ و میر تاثیر میگذارد. مجموعه ای از فاکتورها مانند عوامل محیطی و زمینه ژنتیکی در بروز بیماری دخیل می باشند. اخیرا یک ژن جدید مرتبط با دیابت نوع 2 کشف شده است. این ژن که GFPT2نام دارد و بر روی بازوی بلند کروموزم شماره 5 قرار دارد و موتاسیون های زیادی می توانند باعث تغییر عملکرد ژن GFPT2 شوند و زمینه را برای ایجاد بیماری دیابت فراهم کنند. هدف از این مطالعه بررسی.ارتباط چندشکلی ژن GFPT2 با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد.
روش بررسی
در مطالعه مورد - شاهدی 150 نفر بیمار دیابتی نوع 2 و 150 نفر فرد سالم به طور تصادفی از جمعیت مورد مطالعه انتخاب شدند. پلی مورفیسم ژن GFPT2با استفاده از روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفت. جهت تعیین وجود تعادل یا عدم تعادل در 2 گروه مورد مطالعه و وجود ارتباط بین پلی مورفیسم و وقوع بیماری دیابت نوع 2 از آزمون مربع کای و نرم افزار SNPSTAT استفاده شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری در توزیع ژنوتیپی ژن GFPT2 در بیماران دیابتی نوع 2 در مقایسه با افراد سالم با مقدار P برابر با 041/0 و نسبت شانس 81/2 مشاهده شد (09/5-02/1 CI:95 درصد).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر بیانگر شواهدی مبنی بر ارتباط واریانت ژنتیکی ژن GFPT2 وبروز ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد مطالعات بیشتر برای ارزیابی اهمیت واریانت ژنتیکی مطالعه شده در جمعیت های متفاوت مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!