سکسوالیته در مردم شناسی: شکل گیری و تحولات مفهومی و پژوهشی جاری و آتی آن

چکیده:
سکسوالیته[1] از دیرباز، از زمانی که مردم شناسان در خانه، زندگی جوامع بدوی را روایت می کردند، یکی از حوزه های تحت بررسی مردم شناسانه بوده است. در تاریخ تحول این رشته، مطالعه ی سکسوالیته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. مطالعه ی سکسوالیته از بررسی رفتار اگزوتیک جنسی در اقوام بدوی آغاز شد و در قرن بیستم به عنوان زیرمجموعه ای از نهاد خانواده مورد بررسی مردم شناسانه قرار گرفت. از اواخر قرن بیستم، موضوع ها و نگرش های جدیدی همچون هویت جنسی، نگاه جنسی، جهت گیری جنسی و بازتعریف انتقادی خود مفهوم سکسوالیته در دستور کار مردم شناسان قرار گرفت. برای نمونه، آخرین تحول در این حوزه پهن دامنه مربوط به مطالعه اچ آی وی/ ایدز و سکسوالیته است. به طور مشخص تر، نگاهی به حوزه ی مردم شناسی سکسوالیته در ایران نشان می دهد این حوزه هنوز در ابتدای راه قرار داشته و حوزه ای نوپا و رو به رشد قلمداد می شود. این مقاله در واقع نوعی بازنگری و تامل تاریخی بر حوزه ی پژوهشی مردم شناسی سکسوالیته، تحولات و سوگیری جاری و آتی آن در جهان و ایران است.
[1] در یک برداشت کلی، مفهوم سکسوالیته (Sexuality) به میل جنسی، رفتار جنسی، جنس و جنسیت اشاره می کند (فوکو، 1384) اما از آن جا که معادل دقیقی برای آن در فارسی وجود ندارد ترجیح بر این است که خود کلمه استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!