تاثیر رهبری اخلاقی و سبک های رهبری بر تعهد سازمانی: مطالعه موردی در یک سازمان بهداشت و درمان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رهبری اخلاقی به عنوان یکی از رویکردهای نوین رهبری دربرگیرنده روش های مدیریت و رهبری است که در آن حقوق و شان کارکنان به عنوان انسان مورد ارزش و احترام قرار می گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری اخلاقی و سبک های رهبری بر تعهد سازمانی در یک سازمان بهداشت و درمان نظامی شهر تهران انجام گرفت.
روش ها
مطالعه مقطعی حاضر در سال 1395 در شهر تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان یک سازمان بهداشت و درمان نظامی بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مقیاس رهبری اخلاقی Brown (مدل سه بخشی کارکنان)، پرسشنامه رهبری چند عاملی Bass & Avolioو پرسشنامه تعهد سازمانی M‏eyer & Allen استفاده گردید. برای تحلیل داده های توصیفی از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS 16.0 و برای تحلیل رابطه مولفه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS 18.0 استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین تعهد سازمانی در افراد مورد مطالعه (تعداد کل 230 نفر، 146 مرد) برابر با 9/4 ±6/71 بوده است. همچنین بیشترین نمره تعهد سازمانی در کارکنان مورد مطالعه مربوط به بعد تعهد هنجاری بوده است. درخصوص سبک رهبری، نتایج نشان داد که سبک رهبری غالب به ترتیب سبک رهبری تحول آفرین و تبادلی بوده است. همچنین در خصوص رهبری اخلاقی، نتایج نشان داد میانگین نمره سبک رهبری اخلاقی مدیران از دید کارکنان مورد مطالعه 89/6 ±8/36 بوده است. نتایج برازش مدل نشان داد که متغیرهای مستقل 22 درصد از تغییرات متغیرهای وابسته تعهد سازمانی را پیش بینی کردند.
نتیجه گیری
با توجه به کسب نمره بالای تعهد سازمانی در دانشگاه نظامی مورد بررسی می توان نتیجه گرفت که بکارگیری رهبری اخلاقی و سبک رهبری تحول آفرین توانسته اثربخش بوده و اثر مستقیمی بر تعهد کارکنان داشته باشد. رهبری اخلاقی در این سازمان نظامی با برقراری ارتباطات اخلاقی (روابط بین فردی) و جدیت در توجه به اخلاقیات در سازمان توانسته بر وابستگی و تعهد کارکنان نسبت به سازمان بیافزاید. از این رو مدیران با آگاهی از میزان و نوع تعهد کارکنان می توانند در جهت بهبود و افزایش عملکرد کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمانی و اجتماعی و همچنین اهداف فردی کارکنان بهره برداری مناسبی را بعمل آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 459
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!