بررسی وضعیت بیماری های کلیه و مجاری ادراری جانبازان قطع عضو در استان مازندران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
قطع عضو یکی از شایعترین معلولیت های حرکتی است که اختلالات جسمی، رفتاری و روانی پس از آن از مشکلات جدی آنها است. در این میان همواره اختلالات کلیه و مجاری ادراری یکی از شایعترین عوارض دراز مدت جانبازان قطع عضو بویژه قطع عضو اندام تحتانی است. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت بیماری های کلیه و مجاری ادراری در جانبازان قطع عضو در استان مازندران می باشد.
روش ها
مطالعه مقطعی حاضر بر روی جانبازان قطع عضو در استان مازندران در سال 1392 انجام شد. همه شرکت کنندگان توسط پزشک نفرولوژیست معاینه بالینی شدند. داده های دموگرافیک ثبت و اطلاعات بالینی سیستم کلیه و مجاری ادراری همه جانبازان قطع عضو نیز ثبت گردید.
یافته ها
از 575 جانباز دارای قطع عضو مورد بررسی، (52/44 %) 256 نفر با میانگین سنی 6/2 ±44/46 سال و محدوده سنی 22 تا 70 سال تحت معاینه قرار گرفته و در آنالیز نهایی حضور داشتند. همه 256 جانباز قطع عضو، مرد بودند، 9/94 % (243 نفر) متاهل و 8/78 % آنها دیپلم و زیردیپلم بودند. 110 (43%) نفر از جانبازان قطع عضو دارای سابقه عفونت ادراری، همچنین (8/20 %) 53 نفر دارای سابقه سنگ کلیه و مجاری ادراری بودند. (5/3 %) 9 نفر از جانبازان مورد مطالعه به نارسایی کلیه مبتلا بودند. بر اساس نتایج این مطالعه، (7/38 %) 99 نفر از جانبازان دچار اختلالات میل جنسی بوده اند که از بین این تعداد (7/29 %) 76 نفر با کاهش میل جنسی مواجه شده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع به نسبت بالای عوارض سیستم کلیوی و مجاری ادراری در جانبازان قطع عضو لزوم اجرای برنامه های منظم پیشگیری، آموزشی، درمانی و توانبخشی مرتبط با ارتقای سلامت جسمی بالاخص سیستم کلیوی و مجاری ادراری به منظور کاهش ایجاد این بیماری ها پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!