بررسی تاثیر پوسچرهای مختلف کاری بر عملکرد شناختی دانشجویان

چکیده:
هدف
برای انجام فعالیت در محیط کار پوسچرهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد. در محیط کار اداری، اغلب از پوسچرهای نشسته استفاده می شود. پوسچرهای نشسته نامطلوب و ناخواسته، علاوه برایجاد خستگی عضلانی و احساس ناراحتی در ستون فقرات، سبب اعمال بار ذهنی می شود. پوسچر نامطلوب و ناخواسته سبب بروز خطای انسانی و تاخیر در فرایند پردازش اطلاعات می شود. در تحقیقات اخیر ارتباط میان پوسچر استاتیک و عملکرد شناختی مانند زمان واکنش به محرک های شنیداری نشان داده شده است. در میان پژوهش ها، مطالعه ای که تاثیر هم زمان پوسچر ایستاده و نشسته را بر عملکرد شناختی بررسی کرده باشد، وجود ندارد. هدف از این مطالعه، ارزیابی عملکرد شناختی هنگام اجرای وظایف در سه پوسچر مختلف کاری استاتیک ایستاده استاندارد، نشسته استاندارد و نشسته انتخابی بوده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی، روی 29 نفر از دانشجویان سالم با طیف سنی 20 تا 30 سال صورت گرفت. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی انجام شد. همه آزمودنی ها فرم موافقت آگاهانه را تکمیل کردند. نداشتن اختلالات اسکلتی عضلانی، نداشتن بیماری های قلبی، نداشتن سابقه جراحی در بخش های مختلف ستون فقرات و نداشتن اختلالات افسردگی و اضطراب ازجمله معیارهای ورود به مطالعه بود. به منظور تعیین میزان افسردگی و اضطراب از پرسش نامه سنجش افسردگی و اضطراب بک استفاده شد. کمیته اخلاقی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی این مطالعه را تایید کرد. شرکت کنندگان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در شرایط آزمایشگاهی و روی ایستگاه کاری اداری به اجرای آزمون استروپ پیچیده (9 تا 12 دقیقه تایپ به مدت 5 دقیقه) پرداختند. پوسچرهای بررسی شده ازجمله معمول ترین پوسچرهای به کارگرفته شده در محیط اداری بودند. به منظور بررسی تاثیر پوسچرهای ایستاده استاندارد، نشسته استاندارد و نشسته انتخابی بر متغیرهای وابسته مانند کل زمان آزمون، زمان واکنش به محرک های همخوان و ناهمخوان، تعداد کلمات تایپ شده و تعداد اشتباهات تایپی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. همچنین برای بررسی تفاوت موجود در هر یک از گروه ها، از آزمون تی زوجی استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد متغیر زمان واکنش و دقت آزمودنی ها تحت تاثیر پوسچرهای کاری است (0/001=P). نتایج تجزیه وتحلیل تعقیبی گویای اختلاف معنی دار در مدت زمان واکنش میان دو وضعیت بدنی نشسته انتخابی و نشسته استاندارد (0/001=P)، نشسته انتخابی و ایستاده استاندارد (0/043=P) و نشسته استاندارد و ایستاده استاندارد (0/001=P) است. با درنظرگرفتن میانگین مدت زمان واکنش برای محرک های همخوان و غیرهمخوان، مشخص شد که زمان واکنش در پوسچر نشسته استاندارد (M=628/67ms) در مقایسه با پوسچر نشسته انتخابی (M=689/41ms) و پوسچر ایستاده استاندارد (M=675/16ms) کمتر است. همچنین بین سه پوسچر مطالعه شده از نظر تعداد اشتباهات تایپی اختلاف معنی داری وجود داشت (0/001=P) . میانگین تعداد اشتباهات تایپی و خطاهای نگارشی در شرایط وضعیت بدنی نشسته استاندارد نسبت به دیگر وضعیت ها کمتر بود ( 0/58=P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد شناختی تحت تاثیر پوسچر قرار می گیرد. در میان پوسچرهای کاری بررسی شده در این مطالعه، پوسچر نشسته استاندارد از همه بهتر بود. پوسچر نشسته استاندارد می تواند به بهبود عملکرد شناختی در محیط کار منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
268 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!