بررسی تطبیقی مولفه های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی در کیفیت زندگی و سلامت سالمندان (مناطق شمال و جنوب شهر تهران)

چکیده:
توجه به مسایل و نیازهای دوران سالمندی، ضرورتی اجتماعی در جهت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان به شمار می رود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مولفه های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی بر کیفیت زندگی و سلامت سالمندان در مناطق(1و3) شمال تهران و مناطق (18و20) جنوب تهران می باشد. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری، شامل کلیه مردان و زنان بالای 60 سال است که در مناطق(1و3)، شمال تهران و (18و20)، جنوب تهران در سال 95 زندگی می کردند و تعداد آنها 168000نفر می باشد؛ که از این میزان تعداد 489 نفر از طریق فرمول کوکران و براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب و مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادها، پرسش نامه حمایت اجتماعی (MOS)، با ضریب آلفای کرونباخ در دامنه ای(74/0 تا 93/0)و پرسشنامه کیفیت زندگی (QOL)، با ضریب آلفای کرونباخ بین(73% تا 89%)، می باشد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی استفاده شده است.
نتایج نشان می دهد که بین حمایت اجتماعی، سلامت جسمانی(فیزیکی)، روابط اجتماعی، بهبود شرایط محیط زندگی، سطح درآمد خانواده ها، پایگاه اجتماعی و اقتصادی سالمندان و کیفیت زندگی و سلامت آنان، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. با افزایش متغیر های یاد شده، کیفیت زندگی و سلامت سالمندان افزایش می یابد. همچنین بین ناراحتی های روحی و روانی و تجرد سالمندان و کیفیت زندگی و سلامت آنان رابطه منفی معنا داری وجود دارد، همچنین میانگین نمرات حمایت اجتماعی سالمندان شمال تهران، بیشتر از سالمندان مناطق جنوب تهران است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!