بررسی امکان استفاده از سازه ساخته شده از شاخه های درخت نخل به عنوان اسکان موقت در هنگام وقوع سوانح طبیعی در بلوچستان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
اسکان در فضای امن و مطلوب یکی از نیازهای اولیه انسان امروز می باشد. پس از هر سانحه با خسارات و صدماتی که به زیستگاه های دائمی وارد می آید مردم سرپناه و مسکن خود را از دست میدهند و از آنجا که ساخت مسکن دائم برای بازماندگان، نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی دارد و در مدت زمان محدود و کوتاه مقدور نمی باشد، بحث اسکان موقت مطرح شده و جایگاه خاصی می یابد. استفاده از شاخه های درخت نخل در مناطقی که این درخت وجود دارد، جهت ساخت سرپناه امری رایج است. در بلوچستان سازه هایی با استفاده از این جنس ساخته شده و به عنوان مسکن نیز مورد استفاده قرار می گیرند که البته در گذشته متداول تر بوده است. هدف از این پژوهش، ارائه راهکاری بومی و ارزان قیمت برای تامین اسکان موقت در زمان بحران، پس از سوانح طبیعی در این مناطق است.
روش
منابع اصلی این مقاله مبتنی بر مطالعات مکتوب و کتابخانه ای و مشاهدات میدانی است که به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی شده و به نتیجه گیری رسیده است. به این ترتیب که بر اساس مطالعات نظری ویژگی های سکونت گاه موقت پس از سانحه، مشخص شده و بر اساس مطالعات میدانی، ویژگی های مسکن بومی گیاهی ساخته شده از شاخه های نخل نیزتعیین گردید و در نهایت با تطابق شاخص ها نتیجه گیری انجام گرفت.
یافته ها
به نظر می رسد ارزان قیمت بودن و حتی بی هزینه بودن برپایی این سرپناه ها، باعث پابرجایی این نوع سازه ها تا به امروز شده است. با توجه به اینکه تکنیک خانه سازی به این شیوه، روشی بومی است و مردم نیز با آن آشنایی دارند، در این مقاله روش ساخت این سازه و مناطقی که مصالح آن در دسترس می باشد معرفی می گردد.
نتیجه گیری
نظر به استفاده از سازه های بومی گیاهی در مجاورت خانه های بازسازی شده و بعضا در شهرها، در حال حاضر، می توان این سازه ها را به عنوان فضاهای خدماتی مورد استفاده قرار داد. همچنین با توجه به مطابقت حداکثری شاخص های این الگوهای بومی با ویژگی های عنوان شده برای اسکان موقت، می توان نتیجه گرفت که این سازه های بومی، پتانسیل استفاده در زمان بحران را در منطقه بلوچستان، دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
377 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!