تدوین مقیاسی برای سنجش میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین و پیامدهای اخلاقی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین یکی از انواع اعتیاد به تکنولوژی است که یک اعتیاد غیر دارویی و رفتاری محسوب می شود. اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین می تواند منجر به عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و کاهش عملکرد تحصیلی شود. در این پژوهش مقیاسی براساس مطالعات پیشین و بررسی های پژوهشگر برای سنجش میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین و با در نظر گرفتن تاثیرات منفی اعتیاد به شبکه های اجتماعی دراخلاق و رفتار کاربر در جامعه ایران طراحی گردید.
روش
روش پژوهش به صورت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه است که از میان آنها 206 نفر (121 مرد و 85 زن) به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت. مقیاسی اخلاقی اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین به صورت فرم آنلاین برای دانشجویان ارسال شد. پایایی مقیاس با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
مقدار به دست آمده برای ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که مقیاس از پایایی بالایی برخوردار است و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده برازش مناسب مدل و روایی کل مقیاس بود.
نتیجه گیری
با توجه به مقادیر به دست آمده برای ضریب آلفای کرونباخ و شاخص های برازش مدل می توان نتیجه گرفت که مقیاس اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین و پیامدهای اخلاقی آن ارائه شده در این پژوهش با تعداد 34 گویه و 7 معیار می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای سنجش میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین دانشجویان ایرانی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!