ارزیابی چسبندگی پرسلن به چند نمونه تجاری از آلیاژ های پایه نیکل دندانی و مقایسه فصل مشترک آن ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
چسبندگی ضعیف بین پرسلن و بعضی از آلیاژ های دندانی یکی از چالش های اصلی در انتخاب آلیاژ مناسب برای رستوریشن دندانی می باشد.
هدف از این مطالعه ارزیابی چسبندگی چند نمونه از این آلیاژ ها به پرسلن بود که می تواند راه گشای جامعه دندانپزشکی در انتخاب درست آلیاژ باشد.
روش بررسی
استحکام چسبندگی برشی پرسلن به سه نمونه آلیاژ پایه نیکل دندانی پر مصرف در بازار ایران با اسامی تجاری Verabond، Damcast و Noritake مطابق استاندارد ASTM E4 اندازه گیری شده و بر مبنای آزمون آماری t مستقل با سطح معنی داری 05/0P< مورد تحلیل قرار گرفتند. فصل مشترک اتصال ها نیز با استفاده از میکروسکوب SEM مجهز به سیستم آنالیز عنصری EDX و پراش سنجی اشعه X مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین استحکام چسبندگی پرسلن به آلیاژ های مورد مطالعه فوق الذکر به ترتیب حدود 48/5±54/27، 27/4±18/26 و 99/4±46/22 مگا پاسکال با 001/0P< تعیین شد که اختلاف آن ها از نظر آماری معنی داری بود. وجود عناصری نظیر Be و Al در ترکیب شیمیایی آلیاژ های Verabond و Damcast و ترغیب تشکیل اکسید های سطحی آن ها به جای Cr2O3 در فصل مشترک اتصال علاوه بر افزایش20 درصدی استحکام چسبندگی نسبت به آلیاژ Noritake با انجام پخت سیکلی تغییر رنگ غیر طبیعی در پرسلن نیز ایجاد گردید.
نتیجه گیری
در فرآیند توسعه آلیاژ های دندانی با رویکرد جایگزینی عناصر مضر توصیه می شود از عناصری استفاده شود که ضمن کنترل اکسیداسیون کروم بتوانند با ایجاد سطح ویژه بالا برای نفوذ پرسلن، باعث افزایش استحکام چسبندگی در فصل مشترک پرسلن- آلیاژ بشوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!