تحلیل نقش گردشگری درتوسعه پایدار منطقه ای و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار آن براساس مدل F،ANP)مطالعه موردی: شهرستان مراغه)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
گردشگری یک عامل مهم در استقرار منابع گوناگون و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته به-شمار می رود. با بهره گیری حساب شده از توسعه گردشگری، می توان زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و محیط زیستی بسیاری از مناطق محروم را فراهم آورد. در این پژوهش، هدف این است که نخست نقش گردشگری در توسعه منطقه ای شهرستان مراغه بررسی گردد؛ سپس عوامل تاثیرگذار گردشگری در منطقه اولویت بندی شود. همچنین راهکارهایی برای توسعه پایدار گردشگری ارائه شود تا ضمن افزایش منافع حاصل از آن، بتوان تاثیرات منفی آن را به حداقل کاهش داد.
روش
این پژوهش با توجه به نوع هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، متخصصان (اساتید دانشگاهی رشته های مربوط)مسئولین سازمان ها و ادارات و مردم محلی شهرستان مراغه، با جامعه آماری 15000 نفر و تعداد نمونه 400 نفر است. روش گردآوری داده ها و اطلاعات در این پژوهش، روش کتابخانه ای و میدانی (پرسش‏نامه) است. برای تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیات پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی ساده، آزمون t و مدل F،ANP استفاده شده است.
یافته ها/
نتایج
نتایج پژوهش حاکی از این است که ضریب تعیین بین متغیر مستقل (توسعه گردشگری) متغیر وابسته (توسعه اقتصادی) برابر 13/0 است. به عبارت دیگر، توسعه گردشگری 13درصد تغییرات متغیر وابسته را توجیه می کند. همچنین در بعد اجتماعی و فرهنگی نیز توسعه گردشگری 31 درصد تغییرات ایجادشده در متغیر وابسته را پیش بینی (توجیه) و خطی بودن رابطه بین دو متغیر توسعه گردشگری و توسعه اجتماعی فرهنگی را تایید کرده و نشان می دهد توسعه گردشگری همانند بعد اقتصادی، در بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهرستان نیز تاثیر داشته است. همچنین در بعد زیست محیطی نیز گردشگری در محل تاثیر گذاشته است. نتایج رتبه بندی عوامل تاثیرگذار نیز براساس ترکیب تحلیل عاملی (FA) و تحلیل شبکه ای (ANP) به ترتیب عبارت اند از: افزایش کیفیت محیط‏زیست، گسترش امکانات بهداشتی و خدمات رفاهی، افزایش حساسیت به محیط، افزایش درآمد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از تحلیل آماری رگرسیون خطی و آزمون t نشان داد بین توسعه گردشگری و توسعه اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی منطقه رابطه معناداری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!