روزن داران آرکائدیسکوئیده و اهمیت آن ها در چینه نگاری زیستی و زمانی نهشته های کربونیفر زیرین، مطالعه موردی در البرز شمالی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توالی نسبتا کاملی از رسوبات ویزئن - سرپوخوین در البرز شمالی رخنمون دارد؛ جایی که دو برش ناصرآباد و دزده بن به منظور پژوهش های چینه شناسی انتخاب شدند. روزن داران آرکائدیسکوئیده از بهترین میکروفسیل ها برای مطالعات چینه نگاری ویزئن تا سرپوخوین هستند و به دلیل اهمیت آنها در این مطالعه بررسی شدند. در ویزئن پیشین (MFZ9)، اجداد آرکائدیسکوئیده یعنی جنس Lapparentidiscus ظاهر می شود که با ظهور متنوع و فراوان آرکائدیسکیدای ابتدایی شامل جنس های Ammarchaediscus، Glomodiscus، Planoarchaediscus و Uralodiscus در MFZ10 ادامه می یابد. در انتهای ویزئن پیشین، نخستین ظهور Uralodiscus rotundus، زون MFZ11 را مشخص می کند. در ویزئن میانی (MFZ12)، جنس های Nodosarchaediscusو Paraarchaediscus با لیومن مقعر - زاویه دار ظاهر می شوند. هیچ گونه روزن دار شاخص قاعده ویزئن پسین تاکنون از البرز مرکزی معرفی نشده است. به نظر می رسد نبود رسوبات تحتانی ویزئن بالایی در این منطقه به دلیل اثر فاز تکتونیکی البرزین بوده که در این منطقه رخ داده است. بخش میانی ویزئن پسین (MFZ14) با اوج فراوانی Archaediscus با لیومن زاویه دار، انواع آرکائدیسکوئیده با لیومن مسدود و نیمه مسدود و نیز ظهور جنس های Neoarchaediscusو Kasachstanodiscus مشخص می شود. همچنین نخستین ظهور جنس های Archaediscus و Paraarchaediscus با لیومن زاویه دار - باریک و حضور گونه Neoarchaediscus akchimensis، ویزئن کاملا پسین (lower MFZ15) را برای این منطقه تعیین می کند. رسوبات سرپوخوین زیرین (upper MFZ15) این منطقه با ظهور انواع جدید Kasachstanodiscusو Archaediscus و نیز کاهش شدید فراوانی Paraarchaediscus، Nodosarchaediscusو Archaediscusبا لیومن زاویه دار مطابقت دارد و سرپوخوین بالایی (MFZ16) با نخستین حضور جنس Brenckleinaو گونهBrenckleina rugosa مشخص می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!