فراتحلیل مطالعات مرتبط با رضایت شغلی کارکنان ناجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پژوهش های زیادی در مورد رضایت شغلی کارکنان ناجا انجام شده و هر کدام موضوع را از یک بعد بررسی کرده اند؛ در عین حال یک نوع پراکندگی در این پژوهش ها وجود دارد. بنابراین یکی از روش های جاری برای استفاده از نتایج و مقایسه این پژوهش ها و در نتیجه، داشتن یک نظر کلی و جامع استفاده از روش فراتحلیل است.
روش
پژوهش حاضر با توجه به روش آن، از نوع کاربردی و توسعه ای می باشد. جامعه آماری شامل 61 طرح، پایان نامه و مقاله مرتبط با رضایت شغلی کارکنان ناجا (پژوهش های موجود در سامانه جامع اطلاعات پژوهشی و مقالات موجود در سامانه نشریات ناجا) می باشد. جهت نمونه گیری از جامعه یادشده، از روش نمونه گیری هدفمند استفاد شده است. جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس روش فراتحلیل است. بدین صورت که از نمودار قیفی و روش رگرسیونی خطی اگر، همبستگی رتبه ای بگ و مزومدار و N ایمن از خطا به بررسی خطای انتشار و با آزمون Q به بررسی ناهمگونی مطالعات پرداخته شده است.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان می دهد بیشترین فراوانی پژوهش های انجام شده (43.59 درصد) مربوط به استان تهران است. مجموع حجم نمونه آماری 39 مطالعه مورد نظر برابر با 8889 نفر با میانگین 228 نفر برای هر مطالعه است. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از پژوهش ها، 129 متغیر از مجموع 39 پژوهش منتخب شناسایی، که 78 متغیر مربوط به سن، جنس، تحصیلات، شغل، میزان درآمد، ماهیت کار، ویژگی سرپرستان و... است که بالاترین اندازه اثر (91/0) مربوط به متغیرهای رهبری و میزان حقوق دریافتی و کمترین اندازه اثر (01/0) مربوط به متغیر سابقه خدمت است. نتایج نشان داد که از بین متغیرهایی نظیر سن، جنس، تحصیلات، شغل، میزان درآمد، ماهیت کار، ویژگی سرپرستان و... که با رضایت شغلی رابطه دارند، بالاترین درصد فراوانی (19 درصد) مرتبط با متغیر ویژگی های شغلی و کمترین درصد فراوانی (2 درصد) مرتبط با متغیر جنسیت است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رضایت شغلی کارکنات تحت تاثیر نحوه رفتار مدیران با کارکنان، عوامل شغلی از جمله انگیزش درونی، معناداری شغل، استقلال کاری و در نهایت، دادن بازخورد به موقع را در بین پرسنل، تعهد سازمانی بالا، تاکید بر رفتار شهروند سازمانی، سابقه خدمت و... می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!