تبیین رابطه اعتماد اجتماعی و احساس امنیت در شهر مرزی مریوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امنیت به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان مطرح است؛ اهمیت و ضرورت امنیت در پیوند ناگسستنی آن با زندگی است. زندگی در شهرهای مرزی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک دارای تفاوت بسیار زیادی با سایر شهرها می باشد و بی تردید عوامل گوناگونی در ایجاد احساس امنیت در شهرهای مرزی دخالت دارند که نبود آنها برقراری امنیت را کند یا مانع از تحقق آن می شود. یکی از این عوامل، اعتماد اجتماعی و مولفه های تشکیل دهنده آن می باشد و شرط ایجاد یک جامعه سالم، اعتماد اجتماعی متقابل بین اعضاء جامعه، و بین مردم و مسئولان است. در این راستا، در این پژوهش قصد داریم که به تبیین رابطه احساس امنیت و اعتماد اجتماعی در شهر مرزی مریوان پرداخته شود.
روش
این پژوهش به روش پیمایشی و از طریق ابزار پرسشنامه داده ها جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش، افراد 20 سال و بالاتر شهر مریوان است. در این پژوهش از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شده است که بر این اساس نمونه مورد مطالعه 300 نفر بوده و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. در نهایت، جهت تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) استفاده شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای مستقل (اعتماد به کشگران سیاسی و اعتماد تعمیم یافته) بر احساس امنیت معنا دار است و همچنین، در رگرسیون خطی چند متغیره نتایج نشان داد که اعتماد به کنشگران سیاسی با ضریب)(Beta)0/167 بیشترین میزان تاثیر را بر متغیر وابسته احساس امنیت دارد. اعتماد تعمیم یافته با ضریب 136/0 در مرتبه بعدی تاثیرگذاری قرار دارند و اعتماد شخصی با توجه به سطح معناداری هر دو آنها به ترتیب 004/0 و 028/0 رابطه معنا داری وجود دارد. اعتماد شخصی با توجه به سطح معنا داری آن 116/0 رابطه معنا داری با احساس امنیت ندارد. در نهایت، اعتماد اجتماعی و احساس امنیت با ضریب همبستگی **177/0 و سطح معنا داری 002/0 رابطه معنا داری دارند.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که احساس امنیت در شهر مرزی مریوان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که در این راستا پائین بودن اعتماد اجتماعی به خصوص اعتماد به کنشگران سیاسی و اعتماد تعمیم یافته نشان داد که رابطه معنا داری با احساس امنیت دارد. از این رو، ترمیم و بازسازی این نوع از اعتماد تضعیف شده می تواند زمینه نظم و امنیت اجتماعی منفی و تضعیف نظام سیاسی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!