نگارکندهای کوچری گلپایگان، تحلیل و گونه شناسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پی اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود (انار بار) توسط وزارت نیرو و ضرورت احداث سد مخزنی کوچری در دره ی میان کوهی کوچری در 8 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان استان اصفهان و به منظور کسب حداکثر اطلاعات باستان شناختی منطقه، برنامه ی «بررسی، شناسایی و امکان سنجی باستان شناسی» حوضه ی آبگیر سد کوچری به اجرا درآمد. تیم باستان شناسی باهدف شناسایی، مستندنگاری و مکان یابی محوطه های باستانی و شناخت کم وکیف نگارکندهای کوچری به قصد طبقه بندی و تهیه ی نقشه ی پراکندگی نقوش با شیوه ی بررسی فشرده ی میدانی با تکیه بر مستندات کتابخانه ای و با نگاهی تاریخی، توصیفی، تحلیلی به بررسی و مطالعه ی نقوش صخره ای دره ی کوچری پرداخت. در پایان کار میدانی، علاوه بر شناسایی 14 تپه و محوطه ی استقراری، 4 گورستان و یک بنا، 38 مجموعه ی نقوش صخره ای (با بیش از 2500 نقش) در محدوده ی مخزن سد کوچری شناسایی و مستندسازی شد. مهم ترین مساله ی موجود درخصوص مطالعه و تحلیل نقوش صخره ای مذکور، مبحث گونه شناسی و تاریخ گذاری آن ها بود؛ چراکه احتمالا بخشی از این نقوش از لحاظ زمانی هم زمان با قدیمی ترین استقرارهای موجود در این دره بودند و در مواردی نیز تا سالیان اخیر، نقش آفرینی بر پیکر برخی از صخره ها تداوم داشته است. به جز تعداد کمی از نقوش متاخر که تقریبا قابل شناسایی بودند، سبک و شیوه ی ایجاد اغلب نقوش مشابه هم بود، همین امر امکان تفکیک آن ها از لحاظ اطلاق به یک دوره ی خاص را مشکل ساخته بود. باوجود مشکلات موجود نگارندگان براساس ماتریس مطالعات فن اجرای نقوش، نحوه ی نمایش تصویر، عناصر تاریخی نقوش و عنصر مجاورت یا همسایگی، تاریخ ایجاد نقوش صخره ای اصیل دره ی کوچری گلپایگان را حدفاصل هزاره ی اول ق.م. تا اوایل دوران اسلامی ارزیابی می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!