بررسی تطابق دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران با نیازهای آموزشی آنها در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده:
زمینه و اهداف
برنامه های آموزشی به منظور تامین نیازهای آموزشی فراگیران طراحی می شوند. لذا اولین گام در برنامه ریزی برای آموزش، شناسایی نیاز است که منجر به افزایش مشارکت فراگیران در طراحی برنامه های آموزشی و ارتقاء سطح کیفی برنامه ها می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تطابق دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران با نیازهای آموزشی آن ها در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1393 اجرا شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی می باشد. از بین جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستانهای آموزشی درمانی تبریز، حجم نمونه به تعداد 324 نفر و نمونه ها به صورت تصادفی سیستماتیک از بین پرستارانی که شرایط ورود به مطالعه را داشته و تمایل به شرکت در پژوهش داشتند انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 3 سوال استفاده گردید. همچنین آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 324 پرستار از 10 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز مورد بررسی قرار گرفتند که بیشترین تعداد پرستاران (%25.9) از بیمارستان امام رضا (ع) و کمترین تعداد (2.2%) از بیمارستان های علوی و طالقانی بودند. یافته های مطالعه نشان داد از کل دوره های برگزار شده 49.59% با نیازهای پرستاران تطابق داشت. بیمارستان سینا بیشترین میزان تطابق (68%) و بیمارستان طالقانی کمترین میزان (40%) را کسب کرده است.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه برگزاری دوره های آموزشی مطابق با نیاز پرستاران در بهبود کیفیت کاری آن ها تاثیر قابل توجهی دارد، در خصوص وجود شکاف بین دوره های آموزشی برگزار شده و دوره های آموزشی مورد نیاز پرستاران در مطالعه حاضر می توان پیشنهاد نمود؛ قبل از برگزاری این دوره ها نیازسنجی از پرستاران صورت گیرد تا بتوان شاهد بهبود کارایی و کیفیت در ارائه خدمات پرستاران بود. همچنین چگونگی انجام برنامه ریزی برای ارزیابی نیازهای آموزشی پرستاران نیز تاثیر مهمی بر بهبود نتایج دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!