مقایسه هزینه های مستقیم پرداختی بیماران بستری در قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای شهرستان های هشترود و میانه

چکیده:
زمینه و اهداف
از سال 1393، برای رفع بخشی از مشکلات موجود در نظام سلامت ایران، طرحی به عنوان «طرح تحول نظام سلامت» طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. یکی از اهداف این طرح، کاهش پرداخت مستقیم توسط بیماران بستری بود. این پژوهش با هدف مقایسه هزینه پرداختی مستقیم توسط بیماران بستری، قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام شده است.
مواد و روش ها
در پژوهش تحلیلی - توصیفی و گذشته نگر حاضر، 1351 پرونده به صورت سرشماری انتخاب شدند. هزینه های پرداختی توسط این بیماران از
پرونده ها استخراج و با استفاده از نرم افزار 19SPSS و آزمون یو من ویتنی مورد مقایسه قرار گرفته است.
یافته ها
میانگین پرداخت مستقیم بیماران بستری در قبل ازطرح تحول 704286 ریال و بعد از تحول 491815 ریال بود. بین اجرای طرح تحول و کاهش پرداختی بیماران رابطه آماری (P-Value<0.001 ) مشاهده شد. اجرای طرح تحول سلامت در مطالعه حاضر موجب کاهش پرداخت بیماران بستری شده است و به هزینه ای بیمارستانی تاثیر ندارد اما در جزئیات این کاهش مشاهده نمی شود.
نتیجه گیری
طرح تحول سلامت موجب کاهش صورتحساب بیماران بستری شده ولی در مقایسه جزء به جزء متغیر های پژوهش در بیماران بستری در مواردی با کاهش پرداختی همراه نبوده است و لازم است برای تداوم طرح، همکاری بین بخشی در بیمارستان ها وجود داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!