ارزیابی مقایسه ای سطح دانش زیست محیطی بهورزان خانه بهداشت (مورد مطالعه: بهورزان خانه بهداشت شهرستان شاهین دژ)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به کم بودن تحقیقات و اهمیت سطح دانش زیست محیطی بهورزان خانه بهداشت به عنوان عنصری کلیدی در حفظ محیط زیست، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسه ای سطح دانش زیست محیطی بهورزان انجام گرفت.
روش بررسی
روش شناسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ مقایسه ای بود. جامعه آماری را تمامی بهورزان خانه بهداشت بخش مرکزی شهرستان شاهین دژ در سال 1395 تشکیل می داد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی _ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 35 نفر در نظر گرفته شد.جهت سنجش دانش زیست محیطی آزمون شوندگان از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید گردید و پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ 64/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار spss.vs.22 و با آزمون های t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس یک راهه تحلیل شد.
یافته ها
سطح دانش زیست محیطی بهورزان بسته به سن آن ها تفاوت معنی دارد (22/3=(2،32)F، 05/0>P)و سطح دانش زیست محیطی بهورزان بسته به سطح تحصیلاتشان متفاوت است (91/2=(3،30)F، 05/0>P). همچنین بهورزان مونث از نظر دانش زیست محیطی در وضعیت بهتری نسبت به بهورزان مذکر قرار دارند (60/2=t، 05/0>P) و بین سطح دانش زیست محیطی بهورزان بسته به سابقه خدمت ایشان تفاوت معنی دار وجود دارد (84/6=(2،30)F، 01/0>P).
نتیجه گیری
سطح دانش زیست محیطی بهورزان با توجه به جنسیت، سن، سطح تحصیلات و سابقه خدمت متفاوت است و برای همسطح سازی آگاهی های زیست محیطی آنان، اجرای دوره های ضمن خدمت پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!