اثر مصرف زعفران و تمرین هوازی تناوبی بر شاخص های اسپیرومتری، فیزیولوژیکی و فشار خون پسران غیر ورزشکار

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرمصرف زعفران و تمرینهوازی تناوبی بر شاخص های اسپیرومتری، فیزیولوژیکی و فشار خون پسران غیر ورزشکار بود. بدین منظور در یک مطالعه ی نیمه تجربی دو سویه کور، 40 دانشجوی پسر غیر ورزشکار داوطلب و سالم دانشگاه محقق اردبیلی با دامنه سنی 43/3±91/19 سال به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طورتصادفی در4 گروه 10 نفری ورزش- دارونما، ورزش-مکمل، مکمل و دارونما تقسیم شدند. گروه مکمل و مکمل-ورزش به مدت سه ماه، روزانه یک عدد کپسول حاوی 30 میلی گرمی پودر سرگل زعفران مصرف و گروه دارونما، دارونما دریافت کردند. یک روز قبل از شروع دوره مصرف مکمل و دارونما و پس از دوره، اسپیرومتری انجام شد. همچنین SBP، DBP، تعداد ضربان قلب، میانگین فشار سرخرگی (AMP)، فشار نبض و (تعداد تنفس طی یک دقیقه) اخذ و داده ها ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی وابسته برای مقایسه درون گروهی و آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه دلتای بین گروه ها (ANOVA) در سطح معنی داری (05/0P≤) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مصرف سه ماهه زعفران و تمرین هوازی تناوبی باعث افزایش حجم ها و ظرفیت های ریوی (001/0P<) و کاهش فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس طی یک دقیقه، (001/0P<) گردید. همچنین نتایج نشان دهنده عدم اختلاف معنی دار بین گروه های ورزش – زعفران و زعفران در مواردFVC ، PEF، FEV1، FIV1 و گروه های ورزش- زعفران و ورزش – دارونما نیز در موارد MVV، PIF، بود. طبق یافته های این پژوهش احتمالا مصرف مکمل سرگل گیاه زعفران و فعالیت ورزشی می توانند اثرات سودمندی به جهت کاربردهای بالینی در درمان و پیشگیری از بیمارهای تنفسی و فشارخون داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!