اثربخشی آموزش رفتار ترافیکی پرخطر بر یادگیری کودکان پایه ششم دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران

چکیده:
کشورهای توسعه یافته توانسته اند با آموزش ایمنی تردد، ضمن حل مشکل ترافیک، تلفات ناشی از آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. آموزش صحیح کودکان و ارتقای آگاهی های آنان به مقررات و چگونگی استفاده بهینه از وسیله نقلیه و جاده به ویژه برای کودکان و کسب هوشیاری و آشنایی با قوانین عبور و مرور بسیار موثر است و در کاهش حوادث ترافیکی نقش عمده ای دارد. هدف کلی این مطالعه آگاهی از اثربخشی آموزش بسته ترافیکی ارائه شده به کودکان دخترو پسر در پایه ششم ابتدایی می باشد. روش مطالعه این پژوهش، «شبه آزمایشی» و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان (12ساله) پایه ششم ابتدایی (پسرانه و دخترانه) می باشد. حجم نمونه به تعداد 60 نفردرهر یک از دو گروه آزمایش (15 نفردختر و 15 نفر پسر) و گواه (15 نفردختر و 15 نفر پسر) است. نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای از مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران بوده است. در مرحله بعد از بین مدارس ابتدایی این منطقه، 2 مدرسه دخترانه و پسرانه و از هر مدرسه (دخترانه و پسرانه) دو کلاس پایه ششم به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی یک کلاس در گروه آزمایشی و یک کلاس در گواه گمارده شدند.در این مطالعه به گروه آزمایش در 8 جلسه60 دقیقه ای بسته آموزش رفتار های ترافیکی ایمن آموزش داده شد. اما گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد ابزار تحقیق، پرسشنامه 35 سوالی می باشد که به منظور اندازه گیری میزان یادگیری رفتارهای ایمن ترافیکی و بر اساس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سه حوزه عابر پیاده دوچرخه سوار و سرنشین ماشین توسط پژوهشگر طراحی و تدوین شده است.که با استفاده از روش اعتبار صوری تعیین اعتبار گردیده و جهت تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (91 %)محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss22 و روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد با حذف اثر پیش آزمون، بین نمره های پس آزمون رفتار ایمن ترافیکی پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد. اما تفاوت بین نمره های پس آزمون رفتار ایمن ترافیکی گروه آزمایش و کنترل معنادار است. همچنین اثر تعاملی جنسیت و گروه بر نمره های پس آزمون رفتار ایمن ترافیکی معنادار نمی باشد. با توجه به نتایج آزمون تعقیبی، بعد از آموزش مقررات ترافیکی، رفتار ایمن ترافیکی گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بوده و این اثر معنادار می باشد. این بدین معناست که آموزش اثرگذاری خوبی نشان داده است.این نتایج حاکی از آن است که پس از آموزش در هر دو جنسیت گروه آزمایش از گروه کنترل عملکرد بهتری داشته اند.
نتیجه گیری
بسته آموزشی رفتار ترافیکی بر میزان یادگیری از رفتار های ایمن ترافیکی در کودکان پایه ششم دختر و پسر مقطع ابتدایی (به عنوان عابر پیاده، دوچرخه سوار و سرنشین ماشین) از اثربخشی آموزشی خوبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!