کاربرد الگوریتم های داده کاوی در تحلیل حساسیت و پهنه بندی مناطق مستعد به فرسایش آبکندی در حوضه های شاخص استان خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرسایش آبکندی یکی از مشکلات عمده زیست محیطی می باشد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثربر وقوع فرسایش آبکندی و پهنه بندی آن در پنج حوضه شکرکلات، قره تیکان، کماج خور درگز، کلوت های سبزوار و موشک کاشمر در استان خراسان رضوی انجام شد. درون این حوضه ها، 15 آبکند معرف انتخاب شد. لایه های اطلاعاتی مورداستفاده شامل ارتفاع، شیب، جهت شیب، آب و هوا، کاربری اراضی، قابلیت اراضی، سنگ شناسی، پهنه های سیلابی، خطوط هم تبخیر، هم باران، هم دما، فاصله از جاده، فاصله از گسل، فاصله از آبراهه، شاخص رطوبت توپوگرافی، شاخص انتقال رسوب و شاخص قدرت جریان به عنوان عوامل موثربر وقوع فرسایش آبکندی شناسایی شده بودند که این لایه ها با سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) تهیه و رقومی گردیدند. سپس با استفاده از الگوریتم های داده کاوی در نرم افزار R، عوامل موثر در تولید آبکند معرفی شدند. در نهایت برای پهنه بندی خطر فرسایش آبکندی در GIS، چهار حوضه برای مدل سازی حساسیت و یک حوضه برای ارزیابی استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای فاصله از جاده، سنگ شناسی، شیب، جهت شیب، شاخص قدرت جریان، شاخص انتقال رسوب و شاخص رطوبت توپوگرافی مهم ترین عوامل در وقوع فرسایش آبکندی می باشند. نتایج پهنه بندی با روش های ارزش اطلاعات و تراکم سطح بر اساس مقادیر وزنی کمی شده نشان داد که در روش ارزش اطلاعات، 08/98 درصد و 92/1 درصد آبکندها به ترتیب در پهنه های با خطر متوسط و بالا و در روش تراکم سطح، 100 درصد آبکندها در پهنه با خطر خیلی کم واقع شده اند. نتایج حاکی از آنست که مناطق مستعد به فرسایش آبکندی با دقت بالایی شناسایی نشده اند، اما روش ارزش اطلاعات نسبت به روش تراکم سطح دارای مطلوبیت بهتری بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!