تعیین گونه های سنگی سازند آسماری با تلفیق رخساره های الکتریکی و روش وینلند با استفاده از نرم افزار ژئولاگ در یکی از میادین نفتی جنوب غرب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
مدیریت صحیح مخازن نفتی نیازمند تصویری صحیح و کامل از خصوصیات مخزن است که تعیین گونه های سنگی مخزن یکی از ملزومات آنست. گونه های سنگی مختلف، روابط محاسبه شده برای تراوایی-تخلخل و همچنین روابط اشباع آب، نقش تعیین کننده ای در مدل سازی مخزن دارند. روش های مختلفی برای تعیین گونه های سنگی وجود دارد که مبنای اغلب آنها داده های مغزه4 است؛ از جمله روش های وینلند5، پیتمن6، شاخص کیفیت سنگ7 و نمودارهای متقاطع تخلخل و تراوایی. در این مطالعه روش وینلند به همراه رخساره های الکتریکی (که با استفاده از ماژول FACIMAGE نرم افزار ژئولاگ تهیه گردید) برای تعیین گونه های سنگی و روش لورنز اصلاح شده بر مبنای چینه شناسی جهت تایید نتایج در دو چاه استفاده شده و نمودارها و آنالیزهای مربوطه تهیه گردید. با مقایسه ی نتایج از حاصل روش های مورد استفاده مشاهده شد که تطابق خوبی بین این روش ها وجود دارد. بنابراین پس از اطمینان از صحت روش مورد استفاده، گونه های سنگی از هم تفکیک شد و رابطه ی تخلخل-تراوایی مربوط به هر گونه ی سنگی بر اساس داده های آنالیز مغزه به صورت توانی تهیه گردید. در نهایت انواع گونه های سنگی و روابط مربوطه جهت استفاده در ساخت خواص مخزنی (مدل سازی استاتیک) وارد نرم افزار مدل سازی پترل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!