طراحی الگوی جانشین پروری فرماندهان و مدیران ناجا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی جانشین پروری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، در زمره پژوهش های کاربردی – توسعه ای است. روش شناسی: در این پژوهش با توجه به هدف پژوهش از روش ترکیبی استفاده شده است. در روش کیفی از تکنیک تحلیل تماتیک و از نظر کمی، روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی این پژوهش را خبرگان علمی و اجرایی ستاد ناجا که در حوزه مدیریت منابع انسانی صاحب نظر و دارای تحصیلات دانشگاهی بوده تشکیل می دهند که تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و از آنان مصاحبه حضوری صورت گرفت که مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری و پاسخ های تکراری ادامه یافت. جامعه آماری این پژوهش کلیه فرماندهان و مدیران عالی ستاد ناجا بوده که تعداد 140 پرسشنامه بین آنان توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. از نظر پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مزبور 98/. بوده که از پایایی بالایی برخوردار است.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر جانشین پروری که از طریق تحلیل رگرسیون چند متغیره و همچنین تحلیل عامل اکتشافی به دست آمده عبارت اند از؛ قابلیت رهبری، مهارت و توانایی فردی، ساختار سازمانی، مدیریت استعدادیابی، باور دینی و مشارکت جامعه با پلیس می باشد که همگی این عوامل جزء متغیرهای تاثیرگذار بر جانشین پروری بوده است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش پس از مصاحبه با خبرگان و اساتید دانشگاهی نشان دهنده این بود که الگوی فرماندهان و مدیران ناجا شامل شش بعد (قابلیت رهبری، مهارت و توانایی فردی، ساختار سازمانی، مدیریت استعدادیابی، باور دینی و مشارکت جامعه با پلیس) و 19 مولفه بوده است که برای اعتباریابی الگو، نظر تعداد 140 جامعه آماری پژوهش در قالب پرسشنامه گردآوری شده که پس از تجزیه و تحلیل یافته ها بیانگر تایید الگوی پیشنهادی پژوهش بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!