بررسی ارتباط بازی های رایانه ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تاثیر بازی های رایانه ای در سه دهه گذشته موضوع بحث بین دانشمندان، توسعه دهندگان، دانشگاهیان، رسانه ها، مورخان، روانشناسان و جامعه شناسان بوده است. تولید روز افزون این بازی ها و افزایش پیچیدگی آنها، سبب افزایش محبوبیت این بازی ها شده است. بازی های ویدیویی _رایانه ای، محصولاتی فرهنگی و از جمله رسانه های همگانی به شمار می روند و از این رو اهمیت اجتماعی فراوانی دارند و برای بسیاری از کودکان و نوجوانان نخستین گام ورود به جهان فناوری رایانه به شمار می روند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازی های رایانه ای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش آموزان شهر یاسوج انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود.. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهریاسوج بودند که از بین آنها 200 نفر با روش نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های: هوش شناختی ریون، هوش اجتماعی ترومسو، هوش هیجانی شوت و پرسشنامه مشتمل بر متغیرهای مربوط به باز های رایانه ای و دموگرافیک بود. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 22 و از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه وضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها
از دانش آموزان مورد مطالعه، 118 نفر ( 59٪) پسران بودند، نوع بازی های کامپیوتری با جنسیت دانش آموزان رابطه معنی داری داشته است. هوش اجتماعی با ساعات صرف شده برای بازی های رایانه ای رابطه معنی داری داشت ولی هوش شناختی و هیجانی دانش آموزان با ساعات صرف شده برای بازی های رابطه معنی داری نداشته اند. نوع بازی و هوش شناختی دانش آموزان رابطه معنی داری نداشته ولی با هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانش آموزان رابطه معنی داری داشته اند. جنسیت دانش آموزان با هوش اجتماعی ایشان رابطه معنی داری داشته ولی با هوش شناختی و هوش هیجانی ایشان رابطه معنی داری نداشته اند. میران ساعات صرف شده برای بازی های رایانه ای و جنسیت دانش آموزان رابطه معنی داری نداشته اند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داده که بازی های رایانه ای و نوع آنها با، بهره هوشی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی رابطه معناداری وجود داشته است.نوع بازی با جنست دانش آموزان نیز رابطه داشته است، به این ترتیب که پسر ها بیشتر به بازی های پر تحرک و خشن و دختر ها بیشتر به بازهای اجتماعی علاقه داشته اند. یافته های این مطالعه با اکثر مطالعات مشابه همخوانی داشته است
زبان:
فارسی
صفحات:
663 تا 673
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!