مقایسه تاثیر هشت هفته تمرین ترکیبی و مصرف مکمل قهوه سبز بر سطح سرمی آدیپسین و مقاومت به انسولین زنان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر هشت هفته تمرین ترکیبی و مصرف مکمل قهوه سبز بر سطح سرمی آدیپسین، مقاومت به انسولین و شاخص توده بدن در زنان چاق می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی 48 زن چاق با میانگین سن 8/8±12/31، وزن 41/9±84 و شاخص توده بدن 49/2±51/32 به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به چهار گروه تمرین ترکیبی(12n=)، مصرف مکمل قهوه سبز(12n=)، تمرین ترکیبی و مصرف مکمل قهوه سبز(12n=) و گروه کنترل(12n=) تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل 8 هفته تمرین هوازی و مقاومتی، 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت هفتاد دقیقه انجام گرفت. مکمل قهوه سبز به مدت 8 هفته، روزانه یک عدد کپسول 400 میلی گرمی مصرف نمودند. 24 ساعت قبل از اولین جلسه تمرین و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین نمونه خونی در حالت ناشتا جهت اندازه گیری سطح سرمی آدیپسین، گلوکز و انسولین گرفته شد. مقاومت به انسولین با توجه به ارزیابی مدل هموستاز مقاومت به انسولین(HOMA-IR) اندازه گیری شد. به منظور مقایسه تغییرات درون گروه از t همبسته و به منظور مقایسه تغییرات بین گروهی از تحلیل واریانس یکطرفه و برای بررسی اینکه بین کدام گروه ها اختلاف معنادار وجود دارد، از آزمون LSD استفاده شد. طبیعی بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد بین داده های هر یک از متغیرهای آدیپسین، انسولین، مقاومت به انسولین و شاخص توده بدن در گروه های تمرین ترکیبی، مصرف مکمل قهوه سبز، تمرین ترکیبی و مکمل قهوه سبز و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(05/0 P <). بین میانگین گلوکز در گروه های تمرین ترکیبی، مصرف مکمل قهوه سبز، تمرین ترکیبی و مکمل قهوه سبز تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0P>) در صورتی که بین این سه گروه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون LSD نشان داد که میانگین آدیپسین در هر سه گروه آزمودنی بعد از 8 هفته، کاهش یافت و میانگین انسولین در گروه تمرین کاهش و در سایر گروه ها افزایش داشت. مقاومت به انسولین کاهش یافت اما در گروه تمرین ترکیبی کاهش بیشتری داشته است. میانگین شاخص توده بدنی در گروه تمرین و مکمل کمترین مقدار و در گروه مکمل بیشترین مقدار را دارد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد فعالیت ورزشی و قهوه سبز با تاثیر بر روی ترشح آدیپوکین ها باعث کاهش سطح آدیپسین، کاهش مقاومت به انسولین و کاهش وزن می شود. بنابراین زنان چاق می توانند به منظور کاهش وزن از این نوع تمرینات و مکمل قهوه سبز در کنار هم استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 636
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!