اثر ضد تکثیری نانو نقره سنتز شده با استفاده از گیاه آب بشقابی بر رده سلولی سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از گیاهان جهت سنتز نانوذرات یکی از روش های دوست دار محیط زیست به شمار می رود. هدف از این تحقیق، سنتز سبز نانوذره نقره با استفاده از عصاره Centella asiatica و بررسی اثرات سایتوکسیک در رده سلولی سرطان پستان می باشد.
روش بررسی
ریخت شناسی نانوذرات نقره زیستی با استفاده از آنالیز میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد ارزیابی قرار گرفت. از ازمون MTT جهت بررسی اثرات ضد تکثیری نانوذرات زیستی در رده سلولی سرطان پستان (MCF-7) و سلول نرمال (HEK-293) استفاده شد. آزمون اپوپتوز با استفاده از فلوسایتومتری با کیت Annexin V انجام شد. بر اساس تست آماری two way ANOVA گروه های تست با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
ذرات کروی با میانگین 17/19 نانومتر سنتز شدند. فعالیت ضدتکثیری در سلولهای MCF-7 با افزایش غلظت و زمان نانوذره افزایش یافت.IC50 نانوذره نقره در زمان 24 ساعت 76/8 میکروگرم بر میلی لیتر در سلولهای سرطانی بود.افزایش اپوپتوز در سلولهای تیمار شده با نانوذره زیستی در غلظت IC50 نسبت به سلولهای کنترل دیده شد(P<0.001). همچنین القا آپوپتوز بیشتری در برابر نکروز در سلول های MCF-7 نسبت به کنترل دیده شد(P<0.001).
نتیجه گیری
در این مطالعه برای اولین بار، بررسی اثر نانو ذرات نقره سنتز شده از عصاره C. asiatica بر رده سلولی سرطان پستان انجام شد. نتایج نشان داد که نانوذرات نقره سنتز شده دارای اثر سمیت سلولی و القا آپوپتوز بر روی سلولهای سرطانی در الگوی وابسته به غلظت و زمان می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
570 تا 583
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!