تاثیر عصاره ی گیاه کاکوتی بر اختلال ایجاد شده در حافظه ی فضایی ناشی از تزریق داخل بطنی استرپتوزتوسین در رت های نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری آلزایمر از شایع ترین بیماری های نورودژنراتیو مغز می باشد و با اختلال سیگنالینگ انسولین و متابولیسم گلوکز در ارتباط است. گیاه کاکوتی دارای اثرات ضددیابت، آنتی اکسیدان و تقویت کنندگی حافظه است. به همین دلیل، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه دارویی کاکوتی بر روند پیشرفت بیماری آلزایمر می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، تعداد 42 سر رت نر از نژاد ویستار، با وزن تقریبی 20±270 گرم در5 گروه کنترل، شم، آلزایمر، آلزایمر و سالین و آلزایمر به همراه کاکوتی (3 زیرگروه) تقسیم شدند. جهت ایجاد مدل آلزایمری در رت، داروی استرپتوزوتوسین به درون بطن های مغزی تزریق گردید و پس از آن به مدت 21 روز رت های آلزایمری تحت درمان با عصاره ی گیاه کاکوتی (100، 150 و 200 میلی گرم/کیلوگرم) به صورت تزریق داخل صفاقی قرار گرفتند. جهت ارزیابی یادگیری و حافظه از آزمون ماز آبی موریس استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه و سپس آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین موجب آسیب شدید حافظه گردید. در رت های آلزایمری تیمار شده با کاکوتی به مدت 21 روز (100، 150 و 200 میلی گرم/کیلوگرم) در مقایسه با رت های آلزایمری، به طور معنی داری (P<0.05) از کاهش حافظه ی فضایی پیشگیری شد. در مرحله یادگیری آزمون ماز آبی موریس، رت های دریافت کننده عصاره ی کاکوتی نسبت به گروه کنترل طی زمان و مسافت کمتری سکوی فرار مخفی را پیدا کردند و همچنین 5 روز پس از یادگیری، در فاز یادآوری، زمان بیشتری را در ربعی که قبلا سکوی فرار قرار داشت، گذراندند.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه تیمار رت ها با عصاره ی آبی الکلی گیاه کاکوتی از کاهش حافظه فضایی در طی بیماری آلزایمر پیشگیری می کند. عصاره ی این گیاه می تواند با تاثیر مثبت بر عملکردهای عصبی موجب بهبود روندهای شناختی گردد و احتمالا در پیشگیری و درمان برخی از اختلالات عصبی نقش بارزی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
557 تا 569
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!