مورفولوژی درز میانی استخوان پالاتال در تصاویر توموگرافی کامپیوتری با دسته اشعه ی مخروطی در گروه سنی 8-25 سال

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سوچورهای صورت، واسطه های مهم تطابق اسکلتی حین رشد کرانیوفاسیال و درمان های بیومکانیک هستند که بطور نرمال حین رشد، مورفولوژی آنها دچار تغییر خواهد شد. هدف از این مطالعه، مشاهده و بررسی تغییرات مورفولوژی سوچور میانی استخوان پالاتال به کمک تصاویر توموگرافی کامپیوتری با دسته ی اشعه ی مخروطی در گروه سنی 8 تا 25 سال در یک جمعیت ایرانی ساکن استان گیلان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی تصاویر CBCT (Cone Beam Computed Tomography)، 128 نفر از بیماران مراجعه کننده به یک مرکز رادیولوژی دهان، فک و صورت شهر رشت در سال های 1393 تا 1394 انجام گرفت. وضعیت خط وسط از لوسنت مشخص پهن، لوسنت مشخص باریک و فقدان خط لوسنت و نیز شش وضعیت مارجینال A، صاف، B، مضرس ملایم، C، مضرس بسته، D، ترکیبی از صاف و مضرس ملایم، E، ترکیبی از صاف و مضرس بسته و F، ترکیبی از مضرس ملایم و مضرس بسته، شناسایی و تعریف شد. اطلاعات لازم وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 21 گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر، فیشر و ANOVA در سطح معنی داری p value < 0/05 استفاده شد.
یافته ها
خط لوسنت مشخص پهن و خط لوسنت باریک با فراوانی (71/1 درصد) و (26/6 درصد)، شایع ترین مورفولوژی را به ترتیب در گروه سنی 16-20 سال و 11-15 سال داشت. شایع ترین حالت وضعیت مارجینال مشاهده شده به صورت حاشیه ی صاف (57 درصد) با بیشترین فراوانی در گروه سنی 16-20 سال و دومین حالت شایع به صورت حاشیه ی مضرس ملایم (25 درصد) با بیشترین فراوانی در گروه سنی 21-25 سال و سومین حالت شایع به صورت حاشیه ی مضرس بسته (12/5 درصد) با بیشترین فراوانی در گروه سنی 11-15 سال بود. از نقطه نظر فراوانی وضعیت مارجینال بر حسب وضعیت خط وسط، بیشترین حالت مشاهده شده حاشیه ی صاف در همراهی با خط وسط لوسنت مشخص پهن و خط وسط لوسنت مشخص باریک به ترتیب 64/68 درصد و 41/2 درصد بود و در همراهی با حالت فقدان خط لوسنت وسط، تنها مارجین مشاهده شده، حاشیه ی مضرس بسته بود. اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس، بین میانگین سنی و در کل بین گروه های مختلف سنی از نظر فرم و وضعیت مارجین درز میدپالاتال مشاهده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد مورفولوژی خط وسط و مارجین سوچور میانی استخوان پالاتال معیار مناسبی برای بررسی سن کرونولوژیک و تفاوت جنس نمی تواند باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!