طراحی و ساخت نانوساختار های DNA ای خودآرایی شده از ساختار های چهار رشته ای غنی از گوآنین خود تکمیل شونده و بررسی ویژگی های بیوفیزیکی و الکتروشیمیایی آنها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
G کوآدروپلکس ها الگویی از ساختار های دوم DNA هستند که در توالی های الیگونوکلئوتیدی اشباع از گوآنین ظاهر می شوند، این نانوساختارهای DNA ای، به منظور طراحی و ساخت نانو ابزار ها و نانوحسگر های زیستی استفاده می شوند. در این مطالعه توالی های الیگونوکلئوتیدیG کوآدروپلکس خود آرایی شونده Q1 و Q1′ طراحی شده است که از یک بخش سازنده الگوی چهار رشته ای ثابت و یک بخش چسبنده خود تکمیل شونده تشکیل شده است. خواص بیوفیزیکی نانوساختارهای DNA ای خودآرایی شده از طریق مطالعات اسپکتروپلاریمتری و خواص الکتروشیمیایی آنها از طریق روش ولتامتری چرخه ای و اسپکتروسکوپی امپدانس مورد برررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از دورنگ نمایی دورانی نشان می دهد توالی های الیگونوکلئوتیدی چهار رشته ای در حالت های تنها در مقایسه با حالت خود آرایی شده پیکربندی متفاوتی دارند. از سوی دیگر نانوساختار های خودآرایی شده Q1′-Q1 در حضور یون های فلزی پتاسیم پیکربندی چهاررشته ای غیرموازی را نشان می دهند در حالی که در محیط بافری خالص ساختار چهاررشته ای ترکیبی را نشان می دهد. همچنین این نانوساختار های الیگونوکلئوتیدی خودآرایی شده با پیکربندی غیرموازی در مقایسه با پیکربندی ترکیبی هدایت الکتریکی بیشتری از خود نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!