بررسی میزان آگاهی تکنولوژیست های اتاق عمل از قوانین و استانداردهای حقوق بیمار در بیمارستان های آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آگاهی تکنولوژیست اتاق عمل از قوانین و استانداردهای تدوین شده مرتبط با حقوق بیماران نقش موثری در حمایت از این حقوق و پیشبرد اهداف درمانی ، حقوقی و انسانی دارد.
روش کار
این مطالعه توصیفی مقطعی با مشارکت 143 نفر از تکنولوژیست های اتاق عمل شامل در 9 مرکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس نمونه گیری بصورت سرشماری انجام گردید.ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و پایایی به روش آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارspss نسخه 19و شاخص های آماری توصیفی ،آزمون کای دو، همبستگی پیرسون انجام گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که 19.6 درصد تکنولوژیست های از سطح آگاهی ضعیف ،39.2 درصد از سطح آگاهی متوسط و 41.3 درصد از سطح آگاهی خوب برخوردار بودند.بیشترین مبزان آگاهی در گویه«حق انتخاب پزشک مشاور» و کمترین میزان آگاهی مربوط به گویه«حق انتخاب وتصمیم گیری درخواست عدم احیا و درمان های اضافی»بود.
نتیجه گیری
بررسی ها نشان داد اکثریت تکنولوژیست های شرکت کننده در مطالعه از سطح آگاهی خوبی در خصوص منشور حقوق بیمار برخوردار بودند. پیشنهاد می شود با عنایت به اینکه بیشترین و کمترین میزان آگاهی مربوط به «حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه» بود، با آموزش کادر درمانی و بالا بردن آگاهی آن ها در جنبه های مختلف حقوق بیمار کارایی و کیفیت مراقبت های بهداشتی را به حداکثر رسانده و طرح دعوی و شکایت از تکنولوژیست ها را کاهش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!