ارزیابی ریسک کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی درمانی شاغل در بیمارستان به روش MAPO Index

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تجهیزات غیر استاندارد به لحاظ ارگونومی تاثیر بسزایی در افزایش بیماری اسکلتی عضلانی دارند و پرسنل شاغل در بخش های درمانی نیز جهت جابجایی بیماران با این مشکلات درگیر هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی این گروه به عنوان قشر آسیب پذیر صورت گرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در سال 1391 در بیمارستان های امام خمینی و شهید مصطفی خمینی شهر ایلام انجام گرفت. برای اجرای مطالعه از فرم مربوط به MAPO Index استفاده شد. در این روش فاکتورهای متعددی از جمله بلندکردن، کمک جزئی، ضریب ویلچر و غیره مورد بررسی قرار می گیرند. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS16 استفاده شد.
یافته ها
تعداد 95 نفر از افراد شاغل در بیمارستان های امام خمینی و شهید مصطفی خمینی از 20 بخش انتخاب شدند که وظیفه جابجایی بیمار را به عهده داشتند. بیشترین حالت جابجایی از نوع تخت به ویلچر (بیمارستان امام خمینی 67 درصد، بیمارستان شهید مصطفی 61 درصد) بود. متوسط عدد نهایی MAPO Index در بیمارستان امام و شهید مصطفی به ترتیب برابر با 2/25 و 4/14 بود که نسبت به حالت طبیعی (5/1-0) خیلی بالاتر بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه عدد به دست آمده برای شاخص MAPO Index در باند قرمز قرار گرفت که نشان دهنده میزان ریسک بالای کمر درد ناشی از جابجایی بیماران در بین پرسنل است، از این رو برای کنترل این امر نیاز به برنامه ریزی سریع و کوتاه مدت مراقبت های بهداشتی، استفاده از وسایل کمکی مناسب در جابجایی بیماران و آموزش نحوه صحیح جابجایی بیماران به شیوه ارگونومی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!