استفاده از رویکرد تصمیم گیری چند معیاره جهت تعیین اولویت کنترلی آلاینده های گازی از دیدگاه اقتصادی- زیست محیطی در یک نیروگاه سیکل ترکیبی در سال 96

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
توسعه و رشد روزافزون فعالیت های صنعتی، آلودگی های زیست محیطی را به معضلی جهانی تبدیل کرده است. ارزیابی های زیست محیطی رویکرد مهمی است که ضمن بررسی تاثیر آلاینده های محیط زیست بر سلامت انسان و سایر موجودات زنده، می تواند راهکارهایی را جهت تصمیم گیری بهینه و تعیین اولویت های کنترلی ارائه نماید.
روش بررسی
در این پژوهش با توجه به مطرح بودن نسبت بین معیارهای کیفی، برای تعیین اولویت های کنترلی آلاینده های گازی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. با استفاده از مرور مستندات، نتایج اندازه گیری آلاینده ها در نیروگاه و دانش و تجربه 20 نفر از کارشناسان بهداشت، محیط زیست و ایمنی صنعتی، گازهای SO2، NOX ، CO2 و CO به عنوان گزینه مورد بررسی انتخاب گردید. در ادامه معیارهای حدود مواجهه مجاز، هزینه های اجتماعی و پیامد جهت انجام مقایسات زوجی استفاده شد. در پایان جهت تایید نتایج و سازگاری در قضاوت های انجام شده، ضریب ناسازگاری محاسبه شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که NOX با وزن نهایی 58/0 در الویت اول، SO2 با وزن 32/0 در اولویت دوم و CO2 با وزن 052/0 در اولویت سوم وCO با وزن 038/0 در اولویت آخر کنترلی قرار دارد.
نتیجه گیری
تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره، با استفاده از نظرات کیفی کارشناسان و تبدیل آن ها به متغیرهای کمی، موجب کاهش عدم اطمینان به انتخاب ها و ابهام در برنامه ریزی شده و می تواند به عنوان یک رویکرد قابل قبول در تعیین اولویت های کنترلی آلاینده های زیست محیطی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!