بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیش از 85 درصد حوادث به علت اعمال نا ایمن صورت گرفته اند و علل 85 تا 98 درصد از حوادث شغلی که در اثر رفتار نا ایمن رخ می دهند نگرش، رفتار و فرهنگ گزارش شده است. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی فرهنگ ایمنی و ارتباط آن با حوادث ناشی از کار در یک پروژه قطار شهری می باشد.
روش بررسی
این پژوهش برروی 180 نفر از کارگران قطار شهری صوررت گرفته است. جهت جمع آوری داده های این مطالعه توصیفی تحلیلی، از پرسشنامه استاندارد شده فرهنگ ایمنی که مشتمل بر 62 سوال مرتبط با 5 حوزه آموزش، محیط کار، اولویت به ایمنی، تبادل اطلاعات و تعهد مدیریت می باشد، استفاده گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS20 آنالیز و ارزیابی شدند.
یافته ها
میانگین کلی نمره فرهنگ ایمنی در قطار شهری 4/220 بود، که فرهنگ پروژه مثبت ارزیابی می گردد. در بین ابعاد مختلف فرهنگ ایمنی، کمترین میانگین نمره فرهنگ ایمنی مربوط به بعد محیط کار (5/58 درصد) و بیشترین میانگین نمره فرهنگ ایمنی مربوط به اولویت به ایمنی بود (84 درصد). 7/6 درصد افراد سابقه حادثه داشتند که شایعترین علت حوادث بی احتیاطی (75 درصد) و بیشترین پیامد حوادث صورت گرفته، آسیب های سطحی بود (6/66 درصد). بین فرهنگ ایمنی با گروه های سنی و رضایت شغلی رابطه معنی دار وجود داشت (05/0 P <).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، اولویت دادن به ایمنی در محیط کار و آموزش از مهم ترین عوامل موثر در کسب نمره بالای فرهنگ ایمنی پروژه بوده است. از طرفی با توجه به نوع فعالیت کاری، محیط کار به عنوان عامل اصلی کاهش نمره فرهنگ ایمنی مطرح شده است. مهم ترین نکته در جلوگیری از حوادث جزئی به وجود آمده و ارتقاء فرهنگ ایمنی، رعایت 5s در محیط کار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!