بررسی تغییرات زمانی و اثر خشکسالی هواشناسی بر منابع آب زیرزمینی دشت کرمان با استفاده از شاخص های بارش استاندارد (SPI) و منابع آب زیرزمینی (GRI)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اهمیت فراسنج‏ه ای اقلیمی، به ‏ویژه بارندگی و تاثیر آن بر منابع آب، این تحقیق با هدف بررسی خشکسالی هواشناسی و تاثیر آن بر منابع آب زیرزمینی دشت کرمان طی دوره زمانی 18 ساله (1375‏ 1392) انجام شد و مقادیر شاخص بارش استاندارد در ایستگاه باران‏سنجی کرمان و شاخص منبع آب زیرزمینی دشت، در مقیاس‏ های زمانی چندگانه (1، 3، 6، 9،‏ 12‏، 18‏، 24 و 48 ماهه) به‏ دست آمد. نتایج آزمون همبستگی بین شاخص منبع آ‏ب زیرزمینی و شاخص بارش استاندارد طی دوره زمانی مطالعه‏ شده بدون تاخیر زمانی و نیز با تاخیر زمانی یک تا 12 ماهه نشان داد شاخص منبع آ‏ب زیر‏زمینی، شش و 18 ماهه با بارش استاندارد، 48 ماهه با ضریب همبستگی 0/628و 0/631 بدون تاخیر زمانی و شاخص منبع آب زیرزمینی، 48 ماهه با شاخص بارش استاندارد همین دوره با تاخیر زمانی شش‏ ماهه ضریب همبستگی 0/686 دارد. بررسی مدل رگرسیونی نشان داد حداکثر 57 درصد تغییرات شاخص منبع آب زیر‏زمینی (48‏ ماهه) توسط شاخص بارش استاندارد (48 ماهه با تاخیر زمانی شش ‏ماهه) قابل تبیین و توجیه است. این مهم به تاثیر سایر عوامل از جمله برداشت بی‏رویه از منابع آب زیرزمینی بر افت سفره آب زیرزمینی و میزان شاخص منبع آب زیرزمینی مرتبط است. نقشه هم‏افت سطح آب زیرزمینی نشان‏ دهنده افت سطح آب زیر‏‏‏زمینی در سطح دشت به‏ طور متوسط 20 متر و بالاآمدگی سطح آب زیر‏‏زمینی در محدوده شهر کرمان به میزان 14 متر در دوره آماری مطالعه‏ شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!