پژوهش های مدیریت ورزشی دانشگاه تهران: تحلیل محتوا

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
قدرت یک رشته دانشگاهی به بدنه دانش متمایزی است که بوسیله رشته دیگری فراهم نشده باشد. پژوهش ها در قالب پایان نامه و رساله می بایست بخش وسیعی از این بدنه را بسازند. تحقیق حاضر به بررسی این قالب ها در جهت ساخت دانش جدید در حوزه مدیریت ورزشی می پردازد.
مواد و روش ها
روش تحقیق توصیفی و مسیر اجرا تحلیل محتواست. جامعه آماری تحقیق متشکل از 167 پایان نامه و رساله است که از سال 1390 لغایت 1395 به چاپ رسیده اند. ابزار تحقیق، برگه کد گذاری متعلق به قاسمی و همکاران و ضریب توافق (پی اسکات) بین کدگذاران 0/79 بوده است. آزمون خی دو در سطح معناداری 0/05 نیز برای مقایسه گروه ها استفاده گردید.
یافته ها
52/8% پژوهش ها به هیچ رشته ورزشی اشاره نکرده اند. از بین مابقی مطالعات 14/8% در خصوص فوتبال یا فوتسال و بازیکنان و مربیان و یا سازمان های مدیریتی این رشته بوده است. اکثر عناوین از رشته های دیگر مانند مدیریت است و به موضوعات برخاسته از رشته تربیت بدنی که جزء ویژگی های آن محسوب می شود مانند وضعیت اردو (0/6%)، اوقات فراغت (0/6%) و رویداد ورزشی (1/7%) کمتر پرداخته شده است. اگرچه گرایش های بازاریابی، اماکن و رویدادهای ورزشی هم زمان در دانشکده افتتاح شدند، ولی در 10/3% از مستندات، بازاریابی آمیخته متغیر اول است و گرایش کمتری به دو عنوان دیگر بوده است. 51/7% پژوهش ها با فرضیه و 46/6% با سوال شروع شده است. بین موضوعات تحقیق و رشته های ورزشی بر اساس اساتید راهنما تفاوت معنی دار مشاهده شد.
نتیجه گیری
برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک می بایست توجه به موضوعات تخصصی تر که برخاسته از زمینه ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامه ریزان این رشته قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!