رابطه ی باورهای ارتباطی و سبک های حل تعارض با رضایت زناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مطالعات نشان می دهد که رضایت زناشویی یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. این تاثیر می تواند هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و در تعامل با سایر متغیرهای روان شناختی از قبیل باورهای ارتباطی و سبک های حل تعارض باشد؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه ی باورهای ارتباطی و سبک های حل تعارض با رضایت زناشویی بود.
روش
در این مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی، نمونه ی آماری شامل 230 نفر از پرستاران زن متاهل شهر خرم آباد می شد که از میان تمامی پرستاران زن این شهر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و سبک های حل تعارض را تکمیل کردند.
نتایج
نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رضایت زناشویی ارتباط منفی معنی داری با مولفه های باورهای ارتباطی (به جز تفاوت های جنسیتی) دارد و باور به مخرب بودن مخالفت، عدم تغییرپذیری همسر، کمال گرایی جنسی و توقع ذهن خوانی به ترتیب بیشترین نقش را در پیش بینی رضایت زناشویی داشتند. همچنین سبک های حل تعارض یکپارچه و مصالحه، رابطه ی مثبت معنی دار و سبک های مسلط، ملزم شده و اجتناب کننده، ارتباط منفی معنی داری با رضایت زناشویی داشتند. از میان سبک های حل تعارض، سبک یکپارچه و ملزم شده به ترتیب بیشترین نقش را در پیش بینی (به طور منفی) رضایت زناشویی دارا بودند.
بحث و نتیجه گیری
زوج درمانگران و مشاوران می توانند با آموزش باورهای ارتباطی صحیح و سبک های حل تعارض مناسب در جهت افزایش رضایت زناشویی زوجین اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!