مقایسه مدیریت های غالب جنگل - چرایی از نظر ساختار اندازه ای در جنگل های زاگرس شمالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جنگلداری سنتی در جنگل های زاگرس به شکل های مختلف و با ریشه در دانش بوم شناسی سنتی مردم محلی برای تامین نیازهای معیشتی انجام می گیرد. در این مطالعه سه الگوی جنگل-چرایی شاخه زاد جوان، شاخه زاد کهنسال و الگوی بینابینی به علاوه یک توده حفاظت شده با هم مقایسه شد. مشخصه های درختان در قطعه نمونه های با مساحت های مختلف اندازه گیری و ساختار توده های هر الگو با استفاده از شاخص های تنوع ساختاری مارگالف، برگرپارکر، تنوع شانون، سیمپسون و یکنواختی شانون ارزیابی شد. نتایج نشان داد که میانگین قطر و ارتفاع توده کهنسال و حفاظت شده به طور معنی داری بیشتر از دو توده دیگر بود. بیشترین تراکم توده، کمترین مقدار رویه زمینی، زادآوری قابل قبول و توزیع قطری نمایی وارون با دامنه پراکنش قطری محدود، از ویژگی های شاخه زاد جوان بود. در الگوی کهنسال و میانسال پراکنش قطری به صورت زنگوله ای با چولگی مثبت، اما با دامنه پراکنش به نسبت زیاد و ضعف زادآوری مشاهده شد. بر پایه شاخص ها، بیشترین تنوع اندازه ای در توده حفاظت شده آرامگاه و کمترین آن در الگوی بینابینی وجود دارد و در میان توده های بهره برداری شده نیز الگوی کهنسال بهترین وضعیت را داشت. الگوی شاخه زاد جوان با توجه به ضعف هایی مانند محدودیت دامنه پراکنش قطری، اتکای زیاد به پایه های جوان و موجودی کم، تنوع ساختاری ضعیف تری نسبت به الگوی کهنسال دارد. در ساختار توده کهنسال، با وجود ضعف هایی مانند نبود زادآوری کافی و کمبود درختان جوان، نقاط قوتی وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اندوخته گیری و افزایش موجودی در جست گروه های جوان و کمک به استقرار زادآوری در الگوی کهنسال مهم ترین اقدام های اجرایی پیشنهادی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
481 تا 498
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!