استفاده از شاخص حرارتی در پبش بینی مراحل فنولوژیک رشد آویشن (Thymus) در رویشگاه های طبیعی

پیام:
چکیده:
با توجه به متغیر بودن شرایط آب و هوایی در یک منطقه، پیش بینی مراحل فنولوژیک رشد بر اساس تقویم زمانی از دقت کافی برخوردار نیست. استفاده از شاخص حرارتی می تواند برآورد دقیق تری از مراحل فنولوژیک رشد یک گیاه را ارائه دهد. به منظور بررسی مراحل فنولوژیک رشد تعدادی از گونه های جنس آویشن (Thymus) تحقیقی در رویشگاه های طبیعی استان های آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، خراسان شمالی و قزوین اجراء شد. ابتدا با توجه به منابع موجود، رویشگاه های هر کدام از گونه های مورد مطالعه تعیین گردید سپس با استفاده از اطلاعات نزدیکترین ایستگاه هواشناسی وضعیت اقلیم هر رویشگاه مشخص شد. پس از مراجعه به رویشگاه و تعیین سایت های مورد بررسی، ارتفاع از سطح دریا، درصد و جهت شیب و سایر ویژگی های منطقه مشخص گردید. در هر سایت، با روش سیستماتیک تصادفی و با استفاده از پلات های 25 متر مربعی نسبت به یادداشت برداری تعدادی از ویژگی های گیاه و خاک اقدام شد. برای هر کدام از گونه های آویشن در هر رویشگاه، آماربرداری های فنولوژیک در فواصل معین و بر اساس تقویم زمانی و شاخص حرارتی (بر حسب درجه روز رشد) صورت گرفت. طبق نتایج بدست آمده، گونه Th. pubescens در منطقه حاجی بیک از استان آذربایجان غربی و منطقه دهدر طالقان از استان البرز، به ترتیب دریافت حراتی معادل 770 و 775 درجه روز رشد به مرحله گلدهی و با دریافت حرارتی برابر با 1923 و 1810 درجه روز رشد به مرحله بذردهی رسیدند. گونه Th. kotschyanus، در منطقه قوشچی از استان آذربایجان غربی، دهدر طالقان از استان البرز و قسطینلار از استان قزوین به ترتیب با دریافت حرارتی معادل 5/770، 762 و 750 درجه روز رشد به مرحله گلدهی وارد شد سپس تا رسیدن به مرحله بذردهی به ترتیب 1680، 1541 و 1512 درجه روز رشد دریافت نمود. گونه Th. daenensis، در منطقه اسکندری استان اصفهان و منطقه آبگرم استان قزوین به ترتیب با دریافت حرارتی برابر با 622 و 629 درجه روز رشد به مرحله گلدهی رسید و با دریافت حرارتی معادل 1404 و 1465 درجه روز رشد وارد مرحله بذردهی شد. گونه Th. carmanicus در منطقه خوانسار از استان اصفهان، با دریافت حرارتی معادل 848 درجه روز به مرحله گلدهی و با دریافت حرارتی معادل 1354 درجه روز رشد به مرحله بذردهی رسید. گونه Th. transcaspicus در منطقه اسدلی از استان خراسان شمالی، با دریافت حرارتی معادل 772 درجه روز وارد مرحله گلدهی و با دریافت حرارت 1172 درجه روز رشد وارد مرحله بذردهی شد. با استفاده از شاخص حرارتی می توان بر اساس مدل های پیش بینی و تصمیم گیری، زمان دقیق جمع آوری اندام مورد نظر مانند گل و بذر از رویشگاه را برآورد نمود و حتی در سیستم های زراعی تحت کنترل و با استفاده از حرارت روزانه و شبانه، زمان رسیدن به هر یک از مراحل فنولوژیک رشد را با دقت بالایی تعیین کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!