مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت.
روش
مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری) با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 56 نفر در بین دانش آموزان دختر و 56 نفر در بین دانش آموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمایش و 28 نفر در قالب گروه گواه به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانش آموزان گروه آزمایش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به صورت گروهی قرار گرفتند؛ در این زمان دانش آموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند؛ و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت، پس آزمون و مجددا 2 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون (2001) با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرم افزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد پس از آموزش، میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس (01/0p<) در مقایسه با گروه گواه به طور معنا داری افزایش یافته بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده شد، یعنی میانگین نمره امید تحصیلی در بین دختران بیش از پسران بود.
نتیجه گیری
آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش امید تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!