الکترووینینگ نیکل از محلول سولفاتی رقیق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
الکترووینینگ یکی از روش های بازیابی نیکل از محلول های حاصل از فروشویی ماده اولیه نیکل دار است. در فرایند صنعتی، غلظت نیکل در الکترولیت به طور معمول بالاتر از 80 گرم بر لیتر است. این در حالی است که عیار بیشتر محلول های حاصل از فرآوری مواد ثانویه نیکل دار بسیار کمتر است و این موضوع، الکترووینینگ چنین محلول هایی را با دشواری رو به رو می سازد. در پژوهش حاضر، الکترووینینگ نیکل از محلول سولفاتی حاوی 30 گرم بر لیتر نیکل با انتخاب سه متغیر چگالی جریان، دما و غلظت اسید بوریک مورد آزمایش قرار گرفته و تاثیر این سه عامل بر دو ویژگی بازده جریان و کیفیت محصول کاتدی با به کارگیری روش طراحی آزمایش تعیین شده است. از تجزیه و تحلیل آماری نتایج عوامل معنی دار مورد شناسایی قرار گرفت و مدل مناسب برای هر کدام از متغیرهای پاسخ به دست آمد. نتایج تحقیق، اثر متقابل دما- غلظت اسید بوریک و چگالی جریان- غلظت اسید بوریک را به صورت تاثیرات منفی آشکار کرد، به این معنی که بالا بردن دما و چگالی جریان تنها در غلظت های پایین اسید بوریک به بهبود بازده جریان و کیفیت رسوب منجر می شود. درنهایت، از بهینه سازی هم زمان دو پاسخ به کمک نمودار خطوط هم تراز بر هم نهاده، شرایط بهینه برای دستیابی به بازده جریان بالاتر از 95 درصد و رسوب یکنواخت و ورقه ای به صورت چگالی جریان 5/2-2 آمپر بر دسی مترمربع، دمای 25-30 درجه سانتی گراد، و غلظت اسید بوریک 10 گرم بر لیتر تعیین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!