بررسی کارآیی واکسن زنده تخفیف حدت یافته برونشیت عفونی سویه B08IR/ا793 ساخت موسسه رازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از واکسن هایی که در حال حاضر برای کنترل بیماری برونشیت عفونی طیور مورد استفاده قرار می گیرد، واکسن حاوی سویه i793/Bمی باشد. بدنبال اثبات حضور ویروس i793/B در اکثر مرغداری های کشور واکسن زنده تخفیف حدت یافته برونشیت عفونی سویه i793/B081R، در موسسه رازی تولید شد. هدف از انجام این پروژه ارزیابی کارآیی واکسن i793/B081Rبر اساس پروتکل OIE با استفاده از ارزیابی فعالیت مژک های نای (Ciliary activity) پرندگان مایه کوبی شده بعد از چالش با ویروس حاد بود. نتایج بررسی حرکت مژک های نای پس از چالش با ویروس حاد در گروه های رازی، وارداتی و شاهد بترتیب 5/1، 7/1 و 4 بود. طبق استاندارد امتیاز کمتر یا مساوی 2 نشان دهنده مصونیت پرنده مایه کوبی شده در مقابل ویروس حاد می باشد و امتیاز بیشتر از 2 نشان دهنده عدم مقاومت پرنده مایه کوبی شده است. نتایج بدست آمده موید این نکته بود که واکسن رازی در مقایسه با واکسن وارداتی از کارآیی بالایی برخوردار است و 100 درصد پرندگان مایه کوبی شده در مقابل ویروس حاد مقاومت نمودند درحالی که تمامی پرندگان گروه شاهد توقف کامل مژک های نای را بدون هیچ گونه مقاومت در برابر ویروس حاد نشان دادند. همچنین آزمایشات سرولوژی (ELISA) و نوترالیزاسیون سرم (SN (Serume Neutralization افزایش قابل توجه تیتر سرمی در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!