مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان خشم دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
خشم، هیجانی طبیعی و دارای ارزش انطباقی است اما زمانی که از کنترل خارج شود، می تواند به مشکلاتی در کار، روابط و کیفیت کلی زندگی منجر شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثر بخشی دو روش درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل خشم دانش آموزان پسر بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش شبه آزمایشی که به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 45 نفر از دانش آموزان پسر سال آخر دوره دوم متوسطه منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که سال تحصیلی 1396-1395 مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول تحت 9 جلسه 60 دقیقه ای درمان شناختی-رفتاری و گروه دوم تحت 9 جلسه 120 دقیقه ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه خشم اسپیلبرگر جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار 22-SPSS استفاده گردید.
یافته ها
درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه های آزمایش باعث کاهش خشم شد (0/01P<)، اما در گروه کنترل چنین تغییری مشاهده نشد. همچنین بین درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خشم، اختلاف معناداری مشاهده نشد (0/05P>).
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خشم دانش آموزان را کاهش می دهند. لذا تدوین این مداخلات درمانی می تواند سبب کاهش خشم دانش آموزان و مشکلات تحصیلی آن ها شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!